2005/15 Sb. Vyhláška, kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních zpráv a vlastního hodnocení školy

 
15/2005 ve znění … 150/2022 (účinnost 1. července 2022)


 

Vyhláška kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů a výročních zpráv


 
 

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen "ministerstvo") stanoví podle § 11 a § 12 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon):
 

ČÁST PRVNÍ


 

DLOUHODOBÝ ZÁMĚR VZDĚLÁVÁNÍ
A ROZVOJE VZDĚLÁVACÍ SOUSTAVY ČESKÉ
REPUBLIKY A DLOUHODOBÝ ZÁMĚR
VZDĚLÁVÁNÍ A ROZVOJE VZDĚLÁVACÍ
SOUSTAVY V KRAJI


 

§ 1


 

Rámcová struktura a obsah dlouhodobého záměru vzdělávání
a rozvoje vzdělávací soustavy


 

Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy (dále jen "dlouhodobý záměr") obsahuje jako samostatné části
 
 
a)

vyhodnocení dosaženého stavu navazující na předchozí dlouhodobý záměr z hlediska cílů a opatření uvedených v předchozím dlouhodobém záměru,

b)

strategii rozvoje vzdělávání a vzdělávací soustavy zahrnující určení potřeb plynoucí z cílů a opatření uvedených ve strategických dokumentech z oblasti vzdělávání schválených vládou, z vyhodnocení podle písmene a), z analýzy vzdělávací soustavy a z analýzy potřeb škol a školských zařízení a způsob realizace cílů, na které bude kladen důraz v následujícím období, v podobě konkrétních opatření vedoucích ke zlepšení stavu v oblasti
 
 
1.
cílů, obsahu a vzdělávacích strategií počátečního vzdělávání,
2.
podpory profesního rozvoje pedagogických a nepedagogických pracovníků, včetně osvojování kompetencí k vedení škol a školských zařízení,
3.
rovného přístupu ke vzdělávání dětí, žáků a studentů, včetně těch se speciálními vzdělávacími potřebami, nadaných, mimořádně nadaných a s nárokem na poskytování jazykové přípravy,
4.
ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče,
5.
základního uměleckého a jazykového vzdělávání,
6.
vzdělávacích aktivit zaměřených na mládež, včetně zájmového vzdělávání, a propojování vzdělávání mládeže v rámci vzdělávací soustavy se vzděláváním mládeže mimo rámec vzdělávací soustavy a
7.
podpory vzájemné spolupráce, komunikace a koordinace aktérů ve vzdělávání a sdílení odbornosti na všech úrovních vzdělávací soustavy,

c)

kritéria rozvoje a optimalizace vzdělávací soustavy a struktury budoucí vzdělávací nabídky škol a školských zařízení se zaměřením na strukturu skupin oborů vzdělání, druhů, popřípadě typů škol a školských zařízení a jejich kapacitu na základě předpokládaného demografického vývoje a záměrů dalšího rozvoje a

d)

přehled konkrétních opatření spolu s informacemi o zdrojích jejich financování, jimiž jsou zejména státní rozpočet nebo jiné veřejné rozpočty a fondy Evropské unie.
 

§ 2


 

Dlouhodobý záměr České republiky


 

(1) Dlouhodobý záměr České republiky dále obsahuje jako samostatné části
 
 
a)

analýzu vzdělávací soustavy na republikové úrovni vycházející z předpokládaného demografického vývoje, vývoje na trhu práce a záměrů dalšího rozvoje, zejména cílů a úkolů v jednotlivých oblastech vzdělávání a struktury nabídky a

b)

analýzu potřeb škol a školských zařízení na republikové úrovni.

(2) Dlouhodobý záměr České republiky vychází dále zejména z dokumentů vztahujících se ke státnímu rozpočtu, k zaměstnanosti, rozvoji lidských zdrojů, sociálně ekonomickému, regionálnímu a udržitelnému rozvoji a z výročních zpráv České školní inspekce.
 

(3) Dlouhodobý záměr České republiky se na dobu 30 dnů ode dne předložení krajům k vyjádření zveřejní k veřejné konzultaci na internetových stránkách ministerstva.
 

§ 2a


 

Dlouhodobý záměr v kraji


 

(1) Dlouhodobý záměr v kraji dále obsahuje jako samostatné části
 
 
a)

analýzu vzdělávací soustavy v kraji vycházející z předpokládaného demografického vývoje, vývoje na trhu práce a záměrů dalšího rozvoje kraje, zejména cílů a úkolů v jednotlivých oblastech vzdělávání, struktury vzdělávací nabídky, především struktury oborů vzdělání, druhů, popřípadě typů škol a školských zařízení a jejich kapacity a návrhů na financování vzdělávání a školských služeb v kraji,

b)

analýzu potřeb škol a školských zařízení v kraji a

c)

část týkající se vzdělávání ve školách a školských zařízeních, které zřizuje kraj.

(2) Dlouhodobý záměr v kraji vychází dále zejména z dlouhodobého záměru České republiky, regionálních specifik rozvoje ekonomiky, trhu práce a společnosti, která ovlivňují rozvoj vzdělávání a stav a vývoj vzdělávací soustavy kraje, a z dokumentů vztahujících se k rozpočtu kraje.
 

(3) Dlouhodobý záměr v kraji se před předložením ministerstvu k vyjádření
 
 
a)

zveřejní na internetových stránkách kraje po dobu 30 dnů k veřejné konzultaci a

b)

upraví s přihlédnutím k výsledkům veřejné konzultace podle písmene a).
 

§ 3


 

Termíny předložení a zveřejnění dlouhodobých záměrů


 

(1) Ministerstvo každý čtvrtý kalendářní rok po předložení platného dlouhodobého záměru České republiky ke schválení vládě tento záměr vyhodnotí a vyhodnocený, upravený nebo doplněný podle aktuální situace jej do 15. května předloží krajům k vyjádření. Kraje zašlou ministerstvu svá vyjádření do 30. června. Ministerstvo s přihlédnutím k vyjádřením krajů a k výsledkům veřejné konzultace podle § 2 odst. 3 dlouhodobý záměr České republiky dopracuje a do 31. října předloží vládě ke schválení; zveřejní jej na internetových stránkách ministerstva do 30 dnů od jeho schválení vládou.
 

(2) Krajský úřad do 90 dnů po schválení dlouhodobého záměru České republiky vládou předloží dlouhodobý záměr v kraji ministerstvu k vyjádření. Ministerstvo zašle krajskému úřadu své vyjádření do 30 dnů ode dne předložení dlouhodobého záměru v kraji.
 

(3) Krajský úřad
 
 
a)

s přihlédnutím k vyjádření ministerstva podle odstavce 2 dlouhodobý záměr v kraji dopracuje a zašle ministerstvu jeho konečnou verzi včetně přehledu vypořádání připomínek obsažených ve vyjádření ministerstva,

b)

do 30. června předloží zastupitelstvu kraje ke schválení část dlouhodobého záměru v kraji týkající se vzdělávání ve školách a školských zařízeních, které zřizuje kraj, a

c)

do 30 dnů po schválení části podle písmene b) dlouhodobý záměr v kraji zveřejní na internetových stránkách kraje a zašle ministerstvu.
 

ČÁST DRUHÁ


 

VÝROČNÍ ZPRÁVA O STAVU A ROZVOJI
VZDĚLÁVACÍ SOUSTAVY V KRAJI


 

§ 4


 

Rámcová struktura a obsah výroční zprávy o stavu a rozvoji
vzdělávací soustavy v kraji


 

Výroční zpráva o stavu a rozvoji vzdělávací soustavy v kraji (dále jen "výroční zpráva v kraji") se skládá z
 
 

a)

hodnocení vzdělávací soustavy v kraji bez ohledu na zřizovatele škol a

b)

hodnocení naplňování konkrétních opatření dlouhodobého záměru v kraji v uplynulém období podle § 1 písm. d).
 

§ 5


 
(1) Výroční zpráva v kraji zachycuje současný stav a vyhodnocení změn v porovnání se stavem popsaným v předcházející výroční zprávě, zejména v oblasti
 
 

a)

předškolního vzdělávání,

b)

základního vzdělávání a povinné školní docházky,

c)

středního vzdělávání,

d)

vyššího odborného vzdělávání,

e)

podpory dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami, nadaných, mimořádně nadaných a s nárokem na poskytování jazykové přípravy,

f)

základního uměleckého a jazykového vzdělávání,

g)

vzdělávacích aktivit zaměřených na mládež, včetně zájmového vzdělávání, a propojování vzdělávání mládeže v rámci vzdělávací soustavy se vzděláváním mládeže mimo rámec vzdělávací soustavy,

h)

poradenských služeb,

i)

školských zařízení a

j)

dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a odborného rozvoje nepedagogických pracovníků ve školství.

(2) Závěry výroční zprávy v kraji shrnují poznatky z jednotlivých kapitol a jsou formulovány tak, aby mohly být podkladem pro naplňování a zpracování dlouhodobých záměrů v kraji.
 

§ 6


 

Termíny předložení a zveřejnění výroční zprávy v kraji


 

Krajský úřad výroční zprávu v kraji zveřejní na internetových stránkách kraje a zašle ministerstvu do 31. března.
 

ČÁST TŘETÍ


 

VÝROČNÍ ZPRÁVA O ČINNOSTI ŠKOLY


 

§ 7


 

Obsah a zpracování výroční zprávy o činnosti školy


 

(1) Výroční zpráva o činnosti školy obsahuje vždy
 
 

a)

základní údaje o škole, jimiž jsou název, sídlo, charakteristika školy, zřizovatel školy, údaje o vedení školy, adresa pro dálkový přístup, údaje o školské radě,

b)

přehled oborů vzdělání, které škola vyučuje v souladu se zápisem ve školském rejstříku,

c)

rámcový popis personálního zabezpečení činnosti školy,

d)

údaje o přijímacím řízení nebo o zápisu k povinné školní docházce a následném přijetí do školy,

e)

stručné vyhodnocení naplňování cílů školního vzdělávacího programu,

f)

údaje o výsledcích vzdělávání žáků podle cílů stanovených vzdělávacími programy a podle poskytovaného stupně vzdělání včetně výsledků závěrečných zkoušek, maturitních zkoušek a absolutorií,

g)

údaje o prevenci sociálně patologických jevů, rizikového chování a zajištění podpory dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami, nadaných, mimořádně nadaných a s nárokem na poskytování jazykové přípravy,

h)

údaje o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků a odborného rozvoje nepedagogických pracovníků,

i)

údaje o aktivitách a prezentaci školy na veřejnosti,

j)

údaje o výsledcích inspekční činnosti provedené Českou školní inspekcí a

k)

základní údaje o hospodaření školy.

(2) Výroční zpráva o činnosti školy se zpracovává za období předcházejícího školního roku, s výjimkou základních údajů o hospodaření školy, a do 15. října se předkládá školské radě ke schválení. Po schválení školskou radou zasílá ředitel školy výroční zprávu do 14 dnů zřizovateli a zveřejní ji na přístupném místě ve škole.
 

§ 8 a 9


 

zrušeny vyhláškou č. 195/2012 Sb.


 

§ 10


 

Účinnost


 

Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem jejího vyhlášení.
 
 

Čl. II vyhlášky č. 150/2022 Sb.

Čl. II


 

Přechodné ustanovení


 

Dlouhodobý záměr podle vyhlášky č. 15/2005 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti této vyhlášky, předloží Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vládě poprvé v roce 2023 a krajské úřady Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy poprvé v roce 2024.