Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy schvaluje
Projekt Poradenské služby pro klienty s autismem a poruchami autistického spektra |
1. Zdůvodnění potřeby realizace
Poradenské služby pro klienty s autismem je nutno řešit v součinnosti s potřebami rodin klientů s autismem, což vyžaduje splnit základní požadavek - místní dostupnost poradenských služeb a jejich propojení na vzdělávání a další související a následnou podporu v oblasti zdravotní a sociální.
2. Obsah, cíl a úkoly projektu
Obsahem projektu je postupné zavádění efektivního systému poradenských služeb v oblasti vzdělávání pro děti, žáky, mladistvé a dospělé s autismem, pro jejich zákonné zástupce, pro pedagogické pracovníky a další odborníky, průběžné vyhodnocování fungování tohoto systému a navrhování potřebných kroků a postupů ke zkvalitnění poradenských služeb a jejich realizace.
Cílem projektu je zajištění kvalitních, specializovaných, odborných, státem garantovaných a místně dostupných poradenských služeb pro osoby s autismem, jejich rodiny a pedagogy ve všech 14 krajích na území České republiky.
Na základě cíle jsou stanoveny tyto úkoly:
1. V poskytování poradenských služeb vytvořit systém, který respektuje dostupnost a soběstačnost služeb v kraji jako základní požadavek rodičů dětí s autismem a pedagogů. Zajistit účelné místní rozložení odborně erudovaných speciálních pedagogů a psychologů v problematice poskytování poradenských služeb klientům s autismem se základem stálých, bezplatných služeb v síti SPC (zejména v síti SPC pro mentálně postižené). Snažit se o možné propojení se zařízeními (státními i nestátními), která poskytují vzdělávání a poradenské služby klientům s autismem.
2. Odbornost a kvalitu služeb podpořit jednak účelným systém metodické podpory (supervize) a jednak zajištěním kvalitního základního i stálého průběžného vzdělávání odborných pracovníků s možností seznamování s aktuálními zahraničními trendy v podpoře klientů s autismem.
3. Zajistit základní nabídku diagnostických, metodických a didaktických materiálů a pomůcek, její rozšiřování a průběžnou aktualizaci.
4. Zabezpečit možnost kvalitní diagnostiky a stanovení individuálních přístupů, strategií a programů využíváním vícedenních pobytů dětí i s jejich rodiči v místě odborného pracoviště, eventuelně ve výjimečných případech i možnost zajištění pobytů klientů s autismem v situaci, že rodina nemůže zajistit na přechodnou dobu péči - krizové situace, respitní péče.
5. Rozšířit poradenský systém o služby, které zohlední potřeby klientů s autismem bez mentálního postižení.
6. Podporovat komplexnost služeb účinnou spoluprácí institucí a odborných pracovníků resortu školství, zdravotnictví a sociální péče.
3. Doba trvání projektu
4. Organizační zajištění projektu
Základní informace jsou uvedeny v záhlaví tohoto materiálu. Z hlediska územního pokrytí potřeb poradenských služeb nezastupitelné místo v systému poradenských služeb a vzdělávání klientů s autismem mohou zaujímat speciálně pedagogická centra, ale systém může zahrnovat i další zařízení. Ověřovaný systém počítá s SPC, zejména SPC pro mentálně postižené jako se základním článkem systému poradenské péče o klienty s autismem, protože jako zařízení státní a krajské správy (zřízená státem) garantují péči stabilní s možností ovlivnění kvality služeb pro klienty. Zároveň je však tento systém pojímán jako otevřený, do kterého bude možno výhledově zahrnout i další zařízení stávající i nově zřizovaná. Doporučujeme však před zařazením do navrhovaného systému péče o klienty s autismem kontakt odborných pracovníků pověřených metodickou podporou a koordinací služeb s těmito pracovišti pro zjištění jejich zájmu o spolupráci při zajišťování odpovídající kvality poskytovaných služeb.
Ředitel školy a příslušného SPC vytvoří na svém pracovišti podmínky pro práci krajského metodika – koordinátora (např. zohlednění jeho nových povinnosti v rámci pracovního úvazku v SPC, zvážení možnosti jeho finančního ohodnocení, pokud nebude možnost tohoto ohodnocení z požadovaného grantu, event. o další možnou podporu dle potřeb tohoto pracovníka ze strany ředitele).
5. Harmonogram etap projektu
Ř Přípravná etapa - analýza současného stavu (1.9.2001 - 30.6.2003) - viz základní rozpracování v tomto materiálu.
Ř První etapa - příprava konkrétních doporučení a stanovení úkolů a jejich postupná realizace v rámci krajů (1.9.2003 – 31.12.2003). Vyhodnocení první etapy (1.1.2004 - 28.2.2004) - viz základní rozpracování v tomto materiálu.
Ř Druhá etapa - (1.3.2004 - 30.6.2006) bude rozpracována postupně na základě průběhu, výsledků a výstupů z první etapy.
Ř Závěrečná etapa - (30.6.2006 - 31.8.2006) vyhodnocení včetně sumáře závěrů k realizaci.
Přípravná etapa
(sestavení týmu odborníků, příprava a realizace analýzy stávajícího stavu)
(1.9.2001 - 30.6.2003)
S ohledem na probíhající reformu státní správy a na požadavek místní dostupnosti poradenských služeb a péče pro klienty doporučujeme jako základ k vytvoření systému a fungující sítě pověřit 14 odborných pracovníků z SPC (vždy jednoho z každého kraje - nejlépe z krajského města) funkcí metodika - koordinátora poradenských služeb pro klienty s autismem v kraji. Seznam uvedených pracovníků včetně kontaktů - viz. Příloha č.1.
Postup:
1. stanovit metodiku výběru SPC a odborného pracovníka z kraje k pověření funkcí koordinátora (MŠMT odb.24, IPPP)
2. vymezit požadavky na koordinátora a stanovit jeho hlavní úkoly (MŠMT odb.24, IPPP, odborník v problematice autismu,…)
3. iniciovat 1. pracovní setkání 14 koordinátorů z krajů (MŠMT odb.24, IPPP), jehož obsahem bude: konzultace k aktuálnímu stavu péče o klienty s autismem, dopracování návrhu systému poradenských služeb pro klienty s autismem, upřesnění základních úkolů koordinátora v rámci kraje, zadání úkolu zpracování analýzy - výchozího stavu poradenských služeb pro klienty s autismem v rámci kraje
a) příprava metodiky ke zpracování analýzy (IPPP, MŠMT odb.24, ČŠI, krajští
koordinátoři - září, říjen 2002)
b) termín pro zmapování situace v krajích (červen 2003)
4. sběr údajů a mapování situace v kraji dle připravené metodiky ve spolupráci se školami a školskými zařízeními, orgány státní správy a samosprávy, obč. sdruženími, úřady práce apod., zpracování údajů, přehledný souhrnný popis situace v jednotlivých krajích (počet klientů s autismem, přehled zařízení, která poskytují služby pro klienty s autismem, počet odborných pracovníků a jejich kvalifikace a rozmístění v kraji, doplněné další vzdělání, obsah služeb, rozsah služeb, kvalita služeb) dle posouzení koordinátorů, v případě potřeby pomoc ČŠI (zajistí koordinátoři z krajů s možností průběžných vzájemných konzultací a pracovních setkání)
5. souhrnné zpracování údajů z jednotlivých krajů - výchozí situace. Materiál bude v písemné i elektronické podobě k dispozici zájemcům (zajistí IPPP, ČŠI – do 1.9.2003)
6. svolání 2. pracovního setkání s koordinátory - seznámení s výsledky souhrnného zpracování jimi připravených podkladů z krajů, příprava strategie dalšího postupu k plnění základního cíle a jednotlivých úkolů v rámci pokusného ověřování. Rozdělení a specifikace úkolů plněných v rámci jednotlivých krajů a v rámci celorepublikové koordinace (zajistí MŠMT odb.24, IPPP, ČŠI - září 2003)
7. zpracování žádosti o grantový úkol v rámci resortního výzkumu MŠMT ČR (s možností realizace v průběhu 2 let) pro krytí finančních odměn realizátorům a potřebných služeb (zajistí IPPP) .
První etapa
(příprava konkrétních doporučení, stanovení úkolů a jejich postupná realizace)
(1.9.2003 - 31.12.2003)
Na úrovni jednotlivých krajů – krajští koordinátoři s podporou mateřských SPC, IPPP ČR, MŠMT odb.24, ČŠI, orgánů státní správy aj. - budou mít hlavní úkol jasně formulovat základní potřeby ke zlepšování efektivnosti, místní dostupnosti a kvality poradenských služeb dle zjištěného stavu a specifik v kraji, určení priorit a postupu realizace (do 31.10.2003).
1. zlepšování místní dostupnosti služeb - konkrétní způsoby a postupy v jednotlivých krajích - v obcích, zařízeních, u odborných pracovníků, dle zjištěné situace, možnosti rozšíření kvalifikované péče v institucích, důraz na možnost služeb v domácím prostředí – zejména v raném a předškolním věku klientů s autismem
2. zavedení adresáře a přehledné mapy postupného pokrývání místní dosažitelnosti rozšiřování komplexnosti služeb v kraji s ohledem na počet klientů a místo jejich bydliště
3. metodická podpora pedagogů žáků s autismem, sjednocení osnovy pro vypracování individuálního vzdělávacího programu
4. další vzdělávání odborných pracovníků v problematice péče o klienty s autismem v rámci kraje, formulovat požadavky pro metodickou podporu a další vzdělávání ze strany IPPP, vysokých škol
5. další konkrétní úkoly.
Na úrovni celorepublikové - IPPP, ČŠI, MŠMT - odbor 24 podpoří zejména kvalitu poradenských služeb:
1. Posílení personálního obsazení speciálně pedagogických center krajských koordinátorů o 1 úvazek odborného pracovníka s ekonomickým zabezpečením.
2. V systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků - zajišťování speciální odbornosti poradenských a pedagogických pracovníků pro práci s klienty s autismem (základní kurzy, rozšiřující, prohlubující, stáže, pracovní setkání a konzultace, průběžné předávání aktuálních a nových poznatků v oblasti poradenských služeb, metod, technik ve vzdělávání a diagnostice klientů s autismem apod.).
3. Přípravou metodické podpory (supervizní setkání, pracovní setkání koordinátorů z krajů, operativní konzultace při řešení těžších problémů, krizových situací v jednotlivých krajích, pokud nebudou toto zatím schopny vyřešit stávající odborníci v kraji). Výhledově IPPP povede seznam - adresář odborných pracovníků schopných poskytovat metodickou podporu a odborné konzultace v této oblasti.
4. Přípravou a vydáváním metodických, studijních a diagnostických materiálů k doplnění kurzů v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
V Praze dne 24. června 2003
PaedDr.Jaroslav Müllner, v.r.
náměstek ministryně
Projekt AUTISMUS – adresář
Kraj |
Škola |
Město |
PSČ |
Ulice |
Jméno |
Telefon + E-mail |
Praha |
SPC při Speciálních školách |
Praha 10 - Malešice |
108 00 |
Chotouňská 476 |
PhDr. Olga Opekarová |
+420 274 772 945
|
Středočeský |
SPC Vertikála při Pomocné škole |
Praha 6 -Bubeneč |
160 00 |
Rooseveltova 8/169 |
PaedDr.Věra Čadilová |
+420 723 193 025 psroos@volny.cz |
Jihočeský |
SPC při Spec. školách |
České Budějovice |
370 01 |
Štítného 3 |
Mgr. Věra Koppová |
+420 387 311 945
|
Plzeňský |
SPC při Spec. školách pro TP |
Zbůch u Plzně 349 |
330 22 |
|
Mgr. Miroslava Hanzlíková |
+420 377 931 648
|
Karlovarský |
SPC při Spec. škole |
Karlovy Vary |
360 17 |
Vančurova 83 |
Mgr. Dagmar Zdanovcová |
+420 353 561 766
|
Ústecký |
SPC při Spec. školách pro TP |
Teplice |
415 01 |
U Nových Lázní 2 |
Mgr. Vanda Korandová |
+420 417 539 367
|
Liberecký |
SPC při ZvŠ |
Turnov |
511 01 |
Sobotecká 242 |
Mgr. Zdeňka Svobodová |
+420 481 312 140
|
Královéhradecký |
SPC pro MP při Spec. školách |
Hradec Králové III. |
500 03 |
Hradecká1231 |
Mgr. Lenka Semeráková |
+420 495 514 681
|
Pardubický |
Spec. škola SVÍTÁNÍ,o.p.s. |
Pardubice |
530 02 |
Nár. hrdinů 8 |
Mgr.Markéta Jirásková |
+420 466 401 863
|
Vysočina |
Speciální škola |
Havlíčkův Brod |
580 03 |
U Trojice 2104 |
Mgr. Klára Sojková |
+420 569 422 220
|
Jihomoravský |
SPC při Zvl. škole |
Brno |
614 00 |
Husovická 14 |
Mgr. Zuzana Žampachová |
+420 545 241 414
|
Olomoucký |
SPC při Spec. školách |
Olomouc-Řepčín |
771 00 |
Svatoplukova 11 |
Mgr. Kateřina Lamačová |
+420 585 414 709
|
Moravskoslezský |
SPC při Spec. školách |
Ostrava |
700 03 |
kpt. Vajdy 1a |
Mgr. Pavla Olšáková |
+420 596 746 805
|
Zlínský |
SPC při Spec. školách |
Kroměříž |
767 01 |
F.Vančury 3695 |
Bc. Jarmila Vidlářová |
+420 573 345 236
|