Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy schvaluje
        
Projekt Poradenské služby pro klienty s autismem a poruchami autistického spektra


 
č.j. 15 987/03-24
 

1. Zdůvodnění potřeby realizace


        
       Dle světových statistik se uvádí 4 - 5 osob s autismem na 10 tisíc narozených. V současné době není u nás přesnější údaj o počtu osob s autismem k dispozici, není prováděna důsledná diagnostika a evidence. Dle kvalifikovaného odhadu na základě statistiky by v ČR mělo být asi 20 tisíc osob s autismem (v širším měřítku i s hraničními případy). Lze předpokládat, že převážná většina těchto osob s autismem může být potencionálními klienty a mít prospěch z poradenských a dalších služeb zde navrhovaných do systému a pokusně ověřovaných.
        
       Nutnost zajištění fungujícího systému, zaručujícího kvalitu poradenských služeb klientům s autismem je aktuální.V republice vcelku uspokojivě funguje systém SPC, která poskytují poradenské služby pro klienty s různými druhy zdravotního postižení. Klientům s autismem, vzhledem ke specifickým problémům, které toto postižení přináší, není zatím v potřebném rozsahu zajišťována systematická poradenská péče, na rozdíl od jiných druhů zdravotního postižení. Poradenská péče o tyto klienty je zatím nabízena spíše nahodile v některých SPC pro mentálně postižené a dalších zařízeních státních i nestátních. Kvalita těchto služeb není většinou sledována ani systematicky metodicky podporována.
           

       Poradenské služby pro klienty s autismem je nutno řešit v součinnosti s potřebami rodin klientů s autismem, což vyžaduje splnit základní požadavek - místní dostupnost poradenských služeb a jejich propojení na vzdělávání a další související a následnou podporu v oblasti zdravotní a sociální.


       

2. Obsah, cíl a úkoly projektu

Obsahem projektu je postupné zavádění efektivního systému poradenských služeb v oblasti vzdělávání pro děti, žáky, mladistvé a dospělé s autismem, pro jejich zákonné zástupce, pro pedagogické pracovníky a další odborníky, průběžné vyhodnocování fungování tohoto systému a navrhování potřebných kroků a postupů ke zkvalitnění poradenských služeb a jejich realizace.
 
Cílem projektu je zajištění kvalitních, specializovaných, odborných, státem garantovaných a místně dostupných poradenských služeb pro osoby s autismem, jejich rodiny a pedagogy ve všech 14 krajích na území České republiky.
 

          Na základě cíle jsou stanoveny tyto úkoly:
           

1. V poskytování poradenských služeb vytvořit systém, který respektuje dostupnost a soběstačnost služeb v kraji jako základní požadavek rodičů dětí s autismem a pedagogů. Zajistit účelné místní rozložení odborně erudovaných speciálních pedagogů a psychologů v problematice poskytování poradenských služeb klientům s autismem se základem stálých, bezplatných služeb v síti SPC (zejména v síti SPC pro mentálně postižené). Snažit se o možné propojení se zařízeními (státními i nestátními), která poskytují vzdělávání a poradenské služby klientům s autismem.

2. Odbornost a kvalitu služeb podpořit jednak účelným systém metodické podpory (supervize) a jednak zajištěním kvalitního základního i stálého průběžného vzdělávání odborných pracovníků s možností seznamování s aktuálními zahraničními trendy v podpoře klientů s autismem.

3. Zajistit základní nabídku diagnostických, metodických a didaktických materiálů a pomůcek, její rozšiřování a průběžnou aktualizaci.

4. Zabezpečit možnost kvalitní diagnostiky a stanovení individuálních přístupů, strategií a programů využíváním vícedenních pobytů dětí i s jejich rodiči v místě odborného pracoviště, eventuelně ve výjimečných případech i možnost zajištění pobytů klientů s autismem v situaci, že rodina nemůže zajistit na přechodnou dobu péči - krizové situace, respitní péče.

5. Rozšířit poradenský systém o služby, které zohlední potřeby klientů s autismem bez mentálního postižení.

6. Podporovat komplexnost služeb účinnou spoluprácí institucí a odborných pracovníků resortu školství, zdravotnictví a sociální péče.


 
 

3. Doba trvání projektu


 

      Pět školních roků: 2001/2002 - 2005/2006
 

4. Organizační zajištění projektu


 

          Základní informace jsou uvedeny v záhlaví tohoto materiálu. Z hlediska územního pokrytí potřeb poradenských služeb nezastupitelné místo v systému poradenských služeb a vzdělávání klientů s autismem mohou zaujímat speciálně pedagogická centra, ale systém může zahrnovat i další zařízení. Ověřovaný systém počítá s SPC, zejména SPC pro mentálně postižené jako se základním článkem systému poradenské péče o klienty s autismem, protože jako zařízení státní a krajské správy (zřízená státem) garantují péči stabilní s možností ovlivnění kvality služeb pro klienty. Zároveň je však tento systém pojímán jako otevřený, do kterého bude možno výhledově zahrnout i další zařízení stávající i nově zřizovaná. Doporučujeme však před zařazením do navrhovaného systému péče o klienty s autismem kontakt odborných pracovníků pověřených metodickou podporou a koordinací služeb s těmito pracovišti pro zjištění jejich zájmu o spolupráci při zajišťování odpovídající kvality poskytovaných služeb.


 

          Ředitel školy a příslušného SPC vytvoří na svém pracovišti podmínky pro práci krajského metodika – koordinátora (např. zohlednění jeho nových povinnosti v rámci pracovního úvazku v SPC, zvážení možnosti jeho finančního ohodnocení, pokud nebude možnost tohoto ohodnocení z požadovaného grantu, event. o další možnou podporu dle potřeb tohoto pracovníka ze strany ředitele).

          5. Harmonogram etap projektu
 

Ř Přípravná etapa - analýza současného stavu (1.9.2001 - 30.6.2003) - viz základní rozpracování v tomto materiálu.
Ř První etapa - příprava konkrétních doporučení a stanovení úkolů a jejich postupná realizace v rámci krajů (1.9.2003 – 31.12.2003). Vyhodnocení první etapy (1.1.2004 - 28.2.2004) - viz základní rozpracování v tomto materiálu.
Ř Druhá etapa - (1.3.2004 - 30.6.2006) bude rozpracována postupně na základě průběhu, výsledků a výstupů z první etapy.
Ř Závěrečná etapa - (30.6.2006 - 31.8.2006) vyhodnocení včetně sumáře závěrů k realizaci.


 
 

       Přípravná etapa
       (sestavení týmu odborníků, příprava a realizace analýzy stávajícího stavu)
       (1.9.2001 - 30.6.2003)
 

          S ohledem na probíhající reformu státní správy a na požadavek místní dostupnosti poradenských služeb a péče pro klienty doporučujeme jako základ k vytvoření systému a fungující sítě pověřit 14 odborných pracovníků z SPC (vždy jednoho z každého kraje - nejlépe z krajského města) funkcí metodika - koordinátora poradenských služeb pro klienty s autismem v kraji. Seznam uvedených pracovníků včetně kontaktů - viz. Příloha č.1.
           
Postup:

1. stanovit metodiku výběru SPC a odborného pracovníka z kraje k pověření funkcí koordinátora (MŠMT odb.24, IPPP)


 

2. vymezit požadavky na koordinátora a stanovit jeho hlavní úkoly (MŠMT odb.24, IPPP, odborník v problematice autismu,…)


 

3. iniciovat 1. pracovní setkání 14 koordinátorů z krajů (MŠMT odb.24, IPPP), jehož obsahem bude: konzultace k aktuálnímu stavu péče o klienty s autismem, dopracování návrhu systému poradenských služeb pro klienty s autismem, upřesnění základních úkolů koordinátora v rámci kraje, zadání úkolu zpracování analýzy - výchozího stavu poradenských služeb pro klienty s autismem v rámci kraje


 

a) příprava metodiky ke zpracování analýzy (IPPP, MŠMT odb.24, ČŠI, krajští
koordinátoři - září, říjen 2002)

b) termín pro zmapování situace v krajích (červen 2003)


           

4. sběr údajů a mapování situace v kraji dle připravené metodiky ve spolupráci se školami a školskými zařízeními, orgány státní správy a samosprávy, obč. sdruženími, úřady práce apod., zpracování údajů, přehledný souhrnný popis situace v jednotlivých krajích (počet klientů s autismem, přehled zařízení, která poskytují služby pro klienty s autismem, počet odborných pracovníků a jejich kvalifikace a rozmístění v kraji, doplněné další vzdělání, obsah služeb, rozsah služeb, kvalita služeb) dle posouzení koordinátorů, v případě potřeby pomoc ČŠI (zajistí koordinátoři z krajů s možností průběžných vzájemných konzultací a pracovních setkání)


 

5. souhrnné zpracování údajů z jednotlivých krajů - výchozí situace. Materiál bude v písemné i elektronické podobě k dispozici zájemcům (zajistí IPPP, ČŠI – do 1.9.2003)


 

6. svolání 2. pracovního setkání s koordinátory - seznámení s výsledky souhrnného zpracování jimi připravených podkladů z krajů, příprava strategie dalšího postupu k plnění základního cíle a jednotlivých úkolů v rámci pokusného ověřování. Rozdělení a specifikace úkolů plněných v rámci jednotlivých krajů a v rámci celorepublikové koordinace (zajistí MŠMT odb.24, IPPP, ČŠI - září 2003)


 

7. zpracování žádosti o grantový úkol v rámci resortního výzkumu MŠMT ČR (s možností realizace v průběhu 2 let) pro krytí finančních odměn realizátorům a potřebných služeb (zajistí IPPP) .


 
 

       První etapa
       (příprava konkrétních doporučení, stanovení úkolů a jejich postupná realizace)

(1.9.2003 - 31.12.2003)
 

          Na úrovni jednotlivých krajů – krajští koordinátoři s podporou mateřských SPC, IPPP ČR, MŠMT odb.24, ČŠI, orgánů státní správy aj. - budou mít hlavní úkol jasně formulovat základní potřeby ke zlepšování efektivnosti, místní dostupnosti a kvality poradenských služeb dle zjištěného stavu a specifik v kraji, určení priorit a postupu realizace (do 31.10.2003).


 
       Koordinátoři předloží návrh postupu s podrobně rozpracovanou 1. etapou na základě konzultací provedených v kraji s příslušnými orgány státní správy a dalšími institucemi a odborníky, dle konkrétní situace a reálných možností v kraji.
        
       V tomto návrhu si stanoví své úkoly, dále úkoly a konkrétní potřebu podpory (po projednání s ředitelem školy) mateřského SPC, potřebu materiálního a finančního zajištění těchto úkolů, možnosti krytí těchto finančních nákladů, projednané úkoly pro další SPC, i jednotlivé odborné pracovníky ze zařízení v resortu školství, postup - navržený harmonogram plnění úkolů.
        

       Bude třeba jasně specifikovat úkoly:
        

1. zlepšování místní dostupnosti služeb - konkrétní způsoby a postupy v jednotlivých krajích - v obcích, zařízeních, u odborných pracovníků, dle zjištěné situace, možnosti rozšíření kvalifikované péče v institucích, důraz na možnost služeb v domácím prostředí – zejména v raném a předškolním věku klientů s autismem

2. zavedení adresáře a přehledné mapy postupného pokrývání místní dosažitelnosti rozšiřování komplexnosti služeb v kraji s ohledem na počet klientů a místo jejich bydliště

3. metodická podpora pedagogů žáků s autismem, sjednocení osnovy pro vypracování individuálního vzdělávacího programu

4. další vzdělávání odborných pracovníků v problematice péče o klienty s autismem v rámci kraje, formulovat požadavky pro metodickou podporu a další vzdělávání ze strany IPPP, vysokých škol

5. další konkrétní úkoly.


 
Na úrovni krajů
       Plnění úkolů dle obsahu a harmonogramu stanoveného v jednotlivých krajích, s možnostmi pracovních setkání a konzultací.
       Zajistí koordinátoři z krajů (do 31.12.2003)
 

Na úrovni celorepublikové - IPPP, ČŠI, MŠMT - odbor 24 podpoří zejména kvalitu poradenských služeb:
 

1. Posílení personálního obsazení speciálně pedagogických center krajských koordinátorů o 1 úvazek odborného pracovníka s ekonomickým zabezpečením.


 

2. V systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků - zajišťování speciální odbornosti poradenských a pedagogických pracovníků pro práci s klienty s autismem (základní kurzy, rozšiřující, prohlubující, stáže, pracovní setkání a konzultace, průběžné předávání aktuálních a nových poznatků v oblasti poradenských služeb, metod, technik ve vzdělávání a diagnostice klientů s autismem apod.).


 

3. Přípravou metodické podpory (supervizní setkání, pracovní setkání koordinátorů z krajů, operativní konzultace při řešení těžších problémů, krizových situací v jednotlivých krajích, pokud nebudou toto zatím schopny vyřešit stávající odborníci v kraji). Výhledově IPPP povede seznam - adresář odborných pracovníků schopných poskytovat metodickou podporu a odborné konzultace v této oblasti.


 

4. Přípravou a vydáváním metodických, studijních a diagnostických materiálů k doplnění kurzů v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.


 
       Termín: průběžně do 31.12.2003
 
       Vyhodnocení úkolů první etapy leden - únor 2004
           
          Zprávu o plnění úkolů a aktuálním stavu v jednotlivých krajích zpracují krajští koordinátoři. Sumarizaci, na základě dodaných informací z jednotlivých krajů, provede a souhrnnou zprávu z první etapy zpracuje IPPP ČR. Součástí souhrnného materiálu bude i vyhodnocení stavu v oblasti dalšího vzdělání odborných pracovníků v problematice autismu a přípravy metodických a diagnostických materiálů, které zpracuje IPPP ČR. Materiál bude v písemné podobě předložen k informaci gremiální poradě skupiny 2 MŠMT a v případě doporučení zveřejněn na webových stránkách MŠMT.
 
 

V Praze dne 24. června 2003


 
 

PaedDr.Jaroslav Müllner, v.r.
náměstek ministryně
 
       Projekt AUTISMUS – adresář

Kraj

Škola

Město

PSČ

Ulice

Jméno

Telefon + E-mail

Praha

SPC při Speciálních školách

Praha 10 - Malešice

108 00

Chotouňská 476

PhDr. Olga Opekarová

+420 274 772 945
spcchotounska@volny.cz

Středočeský

SPC Vertikála při Pomocné škole

Praha 6 -Bubeneč

160 00

Rooseveltova 8/169

PaedDr.Věra Čadilová

+420 723 193 025 psroos@volny.cz

Jihočeský

SPC při Spec. školách

České Budějovice

370 01

Štítného 3

Mgr. Věra Koppová

+420 387 311 945
specskoly.cb@cmail.cz

Plzeňský

SPC při Spec. školách pro TP

Zbůch u Plzně 349

330 22

 

Mgr. Miroslava Hanzlíková

+420 377 931 648
hanzlikovamiroslava@volny.cz

Karlovarský

SPC při Spec. škole

Karlovy Vary

360 17

Vančurova 83

Mgr. Dagmar Zdanovcová

+420 353 561 766
spec-skoly@volny.cz

Ústecký

SPC při Spec. školách pro TP

Teplice

415 01

U Nových Lázní 2

Mgr. Vanda Korandová

+420 417 539 367
spcnltp@volny.cz

Liberecký

SPC při ZvŠ

Turnov

511 01

Sobotecká 242

Mgr. Zdeňka Svobodová

+420 481 312 140
zvsturnov@cmail.cz

Královéhradecký

SPC pro MP při Spec. školách

Hradec Králové III.

500 03

Hradecká1231

Mgr. Lenka Semeráková

+420 495 514 681
specialnicentrum@seznam.cz

Pardubický

Spec. škola SVÍTÁNÍ,o.p.s.

Pardubice

530 02

Nár. hrdinů 8

Mgr.Markéta Jirásková

+420 466 401 863
svitani.spc@seznam.cz

Vysočina

Speciální škola

Havlíčkův Brod

580 03

U Trojice 2104

Mgr. Klára Sojková

+420 569 422 220
specialni.skola@worldonline.cz

Jihomoravský

SPC při Zvl. škole

Brno

614 00

Husovická 14

Mgr. Zuzana Žampachová

+420 545 241 414
zuzanazampachova@seznam.cz
 

Olomoucký

SPC při Spec. školách

Olomouc-Řepčín

771 00

Svatoplukova 11

Mgr. Kateřina Lamačová

+420 585 414 709
jakubl@volny.cz
 

Moravskoslezský

SPC při Spec. školách

Ostrava

700 03

kpt. Vajdy 1a

Mgr. Pavla Olšáková

+420 596 746 805
specsk@promail.cz

Zlínský

SPC při Spec. školách

Kroměříž

767 01

F.Vančury 3695

Bc. Jarmila Vidlářová

+420 573 345 236
spec.skoly@worldonline.cz