2013 č. j.5838 /2013 - 20 Soubor pedagogicko-organizačních informací pro školní rok 2013-14

        
        

Soubor pedagogicko-organizačních informací

pro mateřské školy, základní školy, střední školy, konzervatoře, vyšší odborné školy, základní umělecké školy, jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky a školská zařízení na školní rok 2013/2014
 
Č.j.: MSMT-5838/2013-200

          Soubor pedagogicko-organizačních informací pro mateřské školy, základní školy, střední školy, konzervatoře, vyšší odborné školy, základní umělecké školy, jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky a školská zařízení (dále jen Soubor) na školní rok 2013/2014 má poskytnout ředitelům škol a školských zařízení, ostatním pedagogickým pracovníkům i široké veřejnosti základní a aktuální informace, které se vztahují ke školnímu roku 2013/2014.

          Nejedná se tedy o závazný dokument Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR (dále jen MŠMT), nýbrž o pomůcku, která má vedení škol a školských zařízení usnadnit orientaci v jejich práci.

Soubor není právně závazný a nezakládá nárok na finanční prostředky ze státního rozpočtu.

          Platné právní předpisy mají přednost před informacemi zveřejněnými v tomto materiálu. Pokud se v průběhu školního roku změní školské právní předpisy, pozbývají tímto dotčené pasáže Souboru platnosti.

          Doporučujeme sledovat změny dokumentů týkajících se dané oblasti a aktuálně využívat pokyny, informace a předpisy uvedené ve Věstníku MŠMT a na webových stránkách MŠMT.
Obsah

1. Organizace školního roku 2013/2014

1.1. Organizace školního roku 2013/2014 v základních školách, středních školách, základních uměleckých školách a konzervatořích

2. Předškolní vzdělávání

2.1 Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
2.2 Doporučení k některým oblastem RVP PV
2.3 Důležité změny ve školním roce 2013/2014

3. Základní vzdělávání

3.1 Zápis do 1. ročníku základního vzdělávání
3.2 Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
3.3 Standardy základního vzdělávání
3.4 Informace a doporučení k některým oblastem RVP ZV a průřezovým tématům

4. Střední vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři

4.1 Termíny přijímacích zkoušek na střední školy a konzervatoře pro školní rok 2014/2015
4.2 Termíny maturitních zkoušek

      4.3 Termíny závěrečných zkoušek

4.4 Termíny konání absolutorií v konzervatoři

5. Vyšší odborné vzdělávání

5.1 Přijímání uchazečů ke vzdělávání ve vyšších odborných školách
5.2 Ukončování vzdělávání ve vyšších odborných školách

6. Vysoké školství – přijímání uchazečů

6.1 Informace o přijímání uchazečů ke studiu na vysoké školy pro akademický rok 2014/2015

7. Jazykové vzdělávání

      7.1 Termíny státních jazykových zkoušek

8. Základní umělecké vzdělávání

8.1 Informace o vzdělávacích programech pro základní umělecké vzdělávání

9. Vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

      9.1 Inkluzívní vzdělávání
      9.2 Vzdělávání žáků se zdravotním postižením

10. Další informace a doporučení pro školy a školská zařízení

10.1 Informace o učebnicích a učebních textech používaných ve školách
10.2 Poradenství ve školách a školských poradenských zařízeních
10.3 Prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže
10.4 Rozvojový program Hodnocení žáků a škol podle výsledků v soutěžích – Excelence středních škol 2013
10.5 Informace o zasílání záznamů o úrazech a vyrozumění o aktualizaci záznamů o úrazech v elektronickém formuláři

11. Mládež a mimoškolní aktivity

11.1 Programy státní podpory práce s dětmi a mládeží pro nestátní neziskové organizace na léta 2011 až 2015

      11.2 Informace o účasti ve vzdělávacím programu EU Mládež v akci
      11.3 Informace ke sportovním aktivitám škol
      11.4 Informace o zveřejnění přehledu soutěží a přehlídek

12. Rejstřík škol, statistické zjišťování

12.1 Informace o změnách při posuzování žádostí o zápis školy nebo školského zařízení do rejstříku a při žádosti o zápis změny v rejstříku

      12.2 Informace o resortních statistických zjišťováních

13. Informace o vzdělávacích programech OPŘO pro pedagogické pracovníky

      13.1 Vzdělávací programy pořádané NIDV
      13.2 Informace o vzdělávacích a školících programech NIDM

14. Další informace

14.1 Medaile MŠMT

14.2 Informace o aktivitách Národního pedagogického muzea a knihovny J. A. Komenského

14.3 Význam muzeí, galerií a památníků pro školy a pro celoživotní vzdělávání


 
 

Příloha – Časový harmonogram školního roku 2013/2014


 
 
 

1. Organizace školního roku 2013/2014


 

1.1 Organizace školního roku 2013/2014 v základních školách, středních školách, základních uměleckých školách a konzervatořích


        

Období školního vyučování ve školním roce 2013/2014 začne ve všech základních školách, středních školách, základních uměleckých školách a konzervatořích v pondělí 2. září 2013. Vyučování bude v prvním pololetí ukončeno ve čtvrtek 30. ledna 2014. Období školního vyučování ve druhém pololetí bude ukončeno v pátek 27. června 2014.

Podzimní prázdniny připadnou na úterý 29. října a středu 30. října 2013.

Vánoční prázdniny budou zahájeny v sobotu 21. prosince 2013 a skončí v neděli 5. ledna 2014. Vyučování začne v pondělí 6. ledna 2014.

Jednodenní pololetní prázdniny připadnou na pátek 31. ledna 2014.


 

Jarní prázdniny v délce jednoho týdne jsou podle sídla školy stanoveny takto:

 
Termín

 
Okresy, obvody hl. města Prahy


3. 2. - 9. 2. 2014

Mladá Boleslav, Příbram, Tábor, Prachatice, Strakonice, Ústí nad Labem, Chomutov, Most, Jičín, Rychnov nad Kněžnou, Olomouc, Šumperk, Opava, Jeseník


10. 2. - 16. 2. 2014

Benešov, Beroun, Rokycany, České Budějovice, Český Krumlov, Klatovy, Trutnov, Pardubice, Chrudim, Svitavy, Ústí nad Orlicí, Ostrava-město


17. 2. - 23. 2. 2014

Praha 1 až 5, Blansko, Brno-město, Brno-venkov, Břeclav, Hodonín, Vyškov, Znojmo, Domažlice, Tachov, Louny, Prostějov, Karviná


24. 2. - 2. 3. 2014

Praha 6 až 10, Cheb, Karlovy Vary, Sokolov, Nymburk, Jindřichův Hradec, Litoměřice, Děčín, Přerov, Frýdek-Místek


3. 3. - 9. 3. 2014

Kroměříž, Uherské Hradiště, Vsetín, Zlín, Praha-východ, Praha-západ, Mělník, Rakovník, Plzeň-město, Plzeň-sever, Plzeň-jih, Hradec Králové, Teplice, Nový Jičín


10. 3. - 16. 3. 2014

Česká Lípa, Jablonec nad Nisou, Liberec, Semily, Havlíčkův Brod, Jihlava, Pelhřimov, Třebíč, Žďár nad Sázavou, Kladno, Kolín, Kutná Hora, Písek, Náchod, Bruntál


 
Poznámky k tabulce :
Praha 1 až 5 jsou městské části :
Praha 1, Praha 2, Praha 3, Praha 4, Praha 5, Praha 11, Praha 12, Praha 13, Praha 16, Praha-Kunratice, Praha-Libuš, Praha-Lipence, Praha-Lochkov, Praha-Řeporyje, Praha-Slivenec, Praha-Šeberov, Praha-Újezd, Praha-Velká Chuchle, Praha-Zbraslav, Praha-Zličín.
Praha 6 až 10 jsou městské části : Praha 6, Praha 7, Praha 8, Praha 9, Praha 10, Praha 14, Praha 15, Praha 17, Praha 18, Praha  19, Praha 20, Praha 21, Praha 22, Praha-Kolovraty, Praha-Běchovice, Praha-Benice, Praha-Březiněves, Praha-Čakovice, Praha-Ďáblice, Praha-Dolní Chabry, Praha-Dolní Měcholupy, Praha-Dolní Počernice, Praha-Dubeč, Praha-Klánovice, Praha-Koloděje, Praha-Královice, Praha-Křeslice, Praha-Lysolaje, Praha-Nebušice, Praha-Nedvězí, Praha-Petrovice, Praha-Přední Kopanina, Praha-Satalice, Praha-Suchdol, Praha-Štěrboholy, Praha-Troja, Praha-Vinoř.
 
Velikonoční prázdniny připadnou na čtvrtek 17. dubna a pátek 18. dubna 2014.
Hlavní prázdniny
budou trvat od soboty 28. června 2014 do neděle 31. srpna 2014.
Období školního vyučování ve školním roce 2014/2015 začne v pondělí 1. září 2014.
 

Bližší informace poskytne oddělení koncepce vzdělávací soustavy (tel. 234 811 508).


        

2. Předškolní vzdělávání


        

2.1 Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání

MŠMT schválilo Konkretizované očekávané výstupy Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV), které jsou přílohou RVP PV s účinností od 1. 9. 2012 (http://www.msmt.cz/vzdelavani/konkretizovane-ocekavane-vystupy-rvp-pv).

Tyto konkretizované očekávané výstupy stanovují minimální úroveň znalostí a dovedností, kterých by měly děti dosáhnout při vstupu do základního vzdělávání. Učitelům v mateřských školách pomohou při naplňování vzdělávacích cílů a mohou poskytnout oporu pro hodnocení dětí. Zároveň byl vydán dokument „Desatero pro rodiče dětí předškolního věku“ (http://www.msmt.cz/vzdelavani/desatero-pro-rodice-deti-predskolniho-veku). Tento informační materiál dává rodičům možnost získat informace o dovednostech, znalostech a schopnostech, kterých by mělo jejich dítě dosahovat před vstupem do základní školy.


 

Bližší informace poskytne oddělení předškolního, základního a základního uměleckého vzdělávání (tel. 234 811 250).


 

2.2 Doporučení k některým oblastem RVP PV

MŠMT doporučuje se nadále zaměřit na rozvoj dovedností předcházejících čtení, psaní a rozvoj elementárních matematických souvislostí dětí v mateřských školách a na logopedickou prevenci. Dále nabízet formou aktivních činností seznamování s technickými dovednostmi a tím vzbuzovat v dětech zájem o technické a manuální činnosti.

Výuka cizího jazyka v mateřské škole může být součástí školního vzdělávacího programu (ŠVP) mateřské školy, nebo může být realizována formou kroužků. Při raném seznamování dítěte se základy cizího jazyka jde o přípravu dítěte k budoucímu osvojování jazyků. Tyto aktivity je třeba vnímat především jako příležitost dítěte nahlédnout do jiných kultur, jako možnost uvědomit si existenci různých jazyků, jako podnět k tomu, aby dítě vnímalo znalost více jazyků jako samozřejmost a bylo tak k jejich učení přirozeně motivováno.


 

Bližší informace poskytne oddělení předškolního, základního a základního uměleckého vzdělávání (tel. 234 811 250).


 

2.3 Důležité změny ve školním roce 2013/2014

Novela školského zákona (zákon č. 472/2011 Sb.) omezuje bezúplatnost posledního ročníku mateřské školy na 12 měsíců. Děti, kterým bude pro školní rok 2013/2014 povolen odklad školní docházky a které již vyčerpaly 12 měsíců bezúplatné docházky do mateřské školy, budou mít povinnost hradit úplatu ve výši stanovené ředitelem mateřské školy. Bližší informace jsou uvedeny na http://www.msmt.cz/file/19764 .

V mateřských školách lze v rámci školního vzdělávacího programu provozovat tzv. lesní třídy, a to za dodržení zákonných podmínek stanovených pro školy a školská zařízení zapsané do školského rejstříku.


 

Bližší informace poskytne oddělení předškolního, základního a základního uměleckého vzdělávání (tel. 234 811 250).

       


        

3. Základní vzdělávání


        

3.1 Zápis do 1. ročníku základního vzdělávání

Zápis do 1. ročníku základního vzdělávání proběhne dle § 36 odst. 4 školského zákona od 15. ledna do 15. února 2014. Tento termín se vztahuje na školy všech zřizovatelů.


 

Bližší informace poskytne oddělení předškolního, základního a základního uměleckého vzdělávání (tel. 234 811 250).


 

3.2 mcový vzdělávací program pro základní vzdělávání

Ve školním roce 2013/2014 se v základních školách všech zřizovatelů vyučuje ve všech ročnících podle školních vzdělávacích programů připravených podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV).

Školy nemohou přijmout ke vzdělávání žáka do jiného oboru vzdělání, než který mají zapsán ve školském rejstříku.

Od 1. září 2013 nabývá účinnosti upravený RVP ZV. Kompletní text upraveného RVP ZV včetně Opatření ministra školství, mládeže a tělovýchovy a dalších informací je zveřejněný na webových stránkách MŠMT (http://www.msmt.cz/vzdelavani/upraveny-ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani).

Práce na úpravách Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV), který je podle oddílu A části A1 nařízení vlády č. 211/2010 Sb., o soustavě oborů vzdělání v základním, středním a vyšším odborném vzdělávání, ve znění nařízení vlády č. 367/2012 Sb., určený pro obor vzdělání 79-01-C/01 Základní škola, byly zahájeny na podzim roku 2011. Po zvážení všech okolností a po dohodě s odbornými pracovními týmy se přistoupilo k úpravám, které vzešly z mezirezortních jednání, a to s Ministerstvem financí, Ministerstvem vnitra, Ministerstvem obrany, Ministerstvem dopravy, Ministerstvem zdravotnictví ve spolupráci s neziskovými organizacemi a Úřadem vlády. Na základě těchto jednání byla do RVP ZV začleněna, dopracována nebo upravena některá aktuální a důležitá témata, jež mají své opodstatnění ve vládních dokumentech nebo v legislativních dokumentech příslušných rezortů.

Při úpravě vzdělávacího oboru Matematika a její aplikaci se vycházelo především z požadavků mezinárodních výzkumů; při úpravě vzdělávacích oborů Cizí jazyk a Další cizí jazyk ze Společného evropského referenčního rámce pro jazyky a rovněž bylo přihlédnuto k záměrům v oblasti jazykového vzdělávání v ČR a jeho srovnatelnosti se zeměmi EU, kde většina členských zemí EU má povinnou výuku druhého cizího jazyka ve stejném věku dítěte.

Očekávané výstupy nebyly při úpravách RVP ZV navýšeny, ale pouze upraveny nebo změněny. Školy tedy nebudou muset provádět žádné velké zásahy do stávajících ŠVP, kromě vzdělávacích oborů Cizí jazyk a Další cizí jazyk, jejichž úpravy jsou rozsáhlejší. Všechny případné úpravy však mohou začlenit formou jednoho dodatku ke stávajícímu ŠVP.


 

Bližší informace poskytne oddělení předškolního, základního a základního uměleckého vzdělávání (tel. 234 811 250).


 
 
 

3.3 Standardy základního vzdělávání

MŠMT s účinností od 1. září 2013 doplní do RVP ZV Standardy pro základní vzdělávání. Standardy budou připraveny pro všechny vzdělávací obory RVP ZV, platného od 1. září 2013. Budou konkretizovat obsah a náročnost závazných očekávaných výstupů a stanovovat minimální úroveň znalostí a dovedností, kterých by měli žáci dosáhnout na konci 1. a 2. stupně základního vzdělávání. Budou připraveny pro 5. a 9. ročník. Standardy pomohou učitelům při naplňování vzdělávacích cílů. Nyní platné Standardy budou upraveny a doplněny ve shodě s upraveným RVP ZV.


 

Bližší informace poskytne oddělení předškolního, základního a základního uměleckého vzdělávání (tel. 234 811 250).


 

3.4 Informace a doporučení k některým oblastem RVP ZV a průřezovým tématům

Cizí jazyk

Další cizí jazyk je od školního roku 2013/2014 vymezen jako součást vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace. Škola zařazuje Další cizí jazyk podle svých možností nejpozději od 8. ročníku v minimální časové dotaci 6 hodin. Vzhledem k posilování významu výuky cizích jazyků musí škola daných 6 disponibilních hodin využít pouze pro výuku Dalšího cizího jazyka, nebo v odůvodněných případech (např. žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, nedostatečné personální a organizační zajištění výuky apod.) pro upevňování a rozvíjení Cizího jazyka. Na žáky 9. ročníků se toto opatření ve školním roce 2013/2014 nevztahuje. Bližší podrobnosti jsou zveřejněny na http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-skolstvi.

Informace o studijních programech vysokých škol, kterými lze získat kvalifikaci učitele cizího jazyka je možné najít na webových stránkách MŠMT http://www.msmt.cz/vzdelavani/akreditovane-studijni-programy-vysokych-skol-s-uvedenim-kodu-studijnich-programu-a-oboru. Samotný vyhledavač akreditovaných studijních programů je dostupný přímo pod odkazem: http://aplikace.msmt.cz/asp/vv/jazd.asp. Kurzy celoživotního vzdělávání jsou aktuálně uváděny na webových stránkách vysokých škol, obvykle na stránkách pedagogických fakult.


 

Výuka dějin

Výuka dějin druhé poloviny 20. století je nezanedbatelnou součástí vzdělávání žáků. Doporučení MŠMT k výuce dějin 20. století č.j: 17 245/2009 – 22 je zveřejněno v aktualizovaném znění na webových stránkách MŠMT. Jeho přílohy pak budou jako doposud aktualizovány průběžně.


 

Dopravní výchova

V RVP ZV byla rozšířena témata dopravní výchovy v několika vzdělávacích oblastech a oborech. Metodická podpora k tomuto rozšíření je k dispozici na webových stránkách Ministerstva dopravy ČR (http://www.ibesip.cz/cz/dopravni-vychova/zaci-zakladni-skoly) a na metodickém portále www.rvp.cz (http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/16447/podklady-k-vyuce-temat-dopravni-vychovy-v-zakladnich-skolach.html/).


 

Ochrana člověka za běžných rizik a mimořádných událostí

V RVP ZV byla rozšířena témata ochrany člověka za běžných rizik a mimořádných událostí v několika vzdělávacích oblastech a oborech. Metodická podpora k tomuto rozšíření je

k dispozici na webových stránkách Ministerstva vnitra ČR

(http://www.hzscr.cz/clanek/podklady-k-vyuce-temat-ochrany-cloveka-za-beznych-rizik-a-mimoradnych-udalosti-v-zakladnich-skolach.aspx) a na metodickém portále www.rvp.cz (http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/16451/podklady-k-vyuce-temat-ochrany-cloveka-za-beznych-rizik-a-mimoradnych-udalosti-v-zakladnich-skolach.html/).


 

Obrana vlasti

Vzhledem ke zrušení povinné vojenské přípravy a nedostatečné informovanosti občanů o jejich povinnostech týkajících se obrany vlasti, bylo toto téma v souladu s § 52 odst. 5 zákona č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky, začleněno do RVP ZV. Metodická podpora a bližší informace lze najít na webových stránkách: http://doctrine.vavyskov.cz/_casopis/2011_2/2011_2_6a.html.


 

Korupce

Při zpracování Strategie vlády v boji proti korupci na léta 2013 a 2014 vyplynulo z revize Strategie na léta 2006 až 2011, že byl MŠMT uložen úkol týkající se zapracování problematiky boje s korupcí do rámcových vzdělávacích programů. Požadavek MŠMT byl částečně akceptován při této revizi Strategie s tím, že Úřad vlády (odbor pro koordinaci boje s korupcí) bude spolugestorem tohoto úkolu a v období 2013 – 2014 navrhovaná témata připraví komplexně pro začlenění do všech vzdělávacích dokumentů v příštích letech. Bližší informace na webových stránkách: http://www.vlada.cz/cz/ppov/boj-s-korupci/protikorupcni-strategie/protikorupcni-strategie-90111/.


 

Finanční gramotnost

Do RVP ZV bylo začleněno téma finanční gramotnost, a to za účelem vybavení žáka takovými znalostmi, dovednostmi a hodnotovými postoji, aby byl schopen v budoucnu finančně zabezpečit sebe a svou rodinu v současné společnosti a aktivně vystupovat na trhu finančních produktů a služeb. Jako finančně gramotný občan by měl být schopen orientovat se v problematice peněz a cen a měl by být schopen odpovědně spravovat osobní/rodinný rozpočet, včetně správy finančních aktiv a finančních závazků s ohledem na měnící se životní situace. Metodická podpora je k dispozici na webových stránkách http://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/14431/METODICKA-DOPORUCENI-PRO-VYUKU-FINANCNI-GRAMOTNOSTI.html/, http://www.nuov.cz/financni-gramotnost-obsah-a-priklady-z-praxe-skol, http://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=2939.


 

1150. výročí příchodu slovanské mise na Velkou Moravu

Rok 2013 je 1150. rokem od příchodu sv. Konstantina-Cyrila a sv. Metoděje na Moravu. MŠMT doporučuje školám účast na celonárodních aktivitách vzdělávacích a kulturních, zejména na výtvarné, literární a historické soutěži pro žáky a na letních školách pro učitele. Průběžné informace pro školy k cyrilometodějskému výročí jsou zveřejňovány na stránkách MŠMT.


 

Bližší informace poskytne oddělení předškolního, základního a základního uměleckého vzdělávání (tel. 234 811 250).


        
        
        
        

4. Střední vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři


 

4.1 Termíny přijímacích zkoušek na střední školy a konzervatoře pro školní rok 2014/2015

Termíny pro přijímací řízení na střední školy a konzervatoře školský zákon a vyhláška č. 671/2004 Sb., kterou se stanoví podrobnosti o organizaci přijímacího řízení ke vzdělávání ve středních školách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen vyhláška č. 671/2004 Sb.). Změny, které přinesla novela školského zákona (zákon č. 472/2011 Sb.) a novelizovaná vyhláška č. 671/2004 Sb. (vyhláškou č. 86/2012 Sb.) v minulém školním roce jsou platné i nadále. Změny se týkají zejména:

· Snížení počtu podávaných přihlášek na dvě pro první kolo přijímacího řízení.

· Výsledky přijímacího řízení ke střednímu vzdělávání u přijatých uchazečů se vyhlašuji formou vydání seznamu přijatých uchazečů (do 3 pracovních dnů po termínu stanoveném pro přijímací zkoušky, v případě, že se přijímací zkoušky nekonají, se seznam vydá v prvním kole do 30. dubna a v dalších kolech bez zbytečného odkladu). Rozhodnutí o přijetí se přijatým uchazečům nevydává. Týká se i uchazečů o přijetí do prvního ročníku nižšího stupně šestiletého a osmiletého gymnázia i uchazečů podávajících přihlášky do oborů vzdělání s talentovou zkouškou. Na základě žádosti lze uchazeči vydat potvrzení o přijetí.

· Po vyhlášení výsledků potvrzuje přijatý uchazeč zájem o školu zápisovým lístkem do 10 pracovních dnů. Zápisový lístek nebude předkládat uchazeč, který se hlásí do jiné než denní formy vzdělávání, do nástavbového studia, do zkráceného studia pro získání středního vzdělání s maturitní zkouškou a do zkráceného studia pro získání středního vzdělání s výučním listem. Lhůta pro uplatnění zápisového lístku běží ode dne, kdy ředitel školy zveřejní seznam přijatých uchazečů – výsledek přijímacího řízení s tím, že se den vyhlášení do běhu lhůty nezapočítává.

· Nepřijatým uchazečům se jako dosud oznamuje výsledek přijímacího řízení zasláním rozhodnutí písemně.

· Vzít zpět zápisový lístek nově školský zákon neumožňuje. Výjimkou je případ, kdy jej žák bere zpátky pro uplatnění na druhé škole, kde bylo jeho odvolání úspěšné.

· Zápisový lístek u cizinců, kteří nejsou žáky základní školy, vydává krajský úřad příslušný nejen podle místa pobytu na území ČR, ale i případně podle sídla školy, kam se cizinec jako uchazeč hlásí, pokud na území ČR nepobývá.

· Zkracuje se konec termínu pro přijímací zkoušky v prvním kole přijímacího řízení na dřívější období, termín konání od 22. dubna do 30. dubna pro všechny formy vzdělávání, aby nebyl duplicitní s termíny zkoušek společné části maturitní zkoušky.

· Umožňuje se, aby v nezbytných případech za uchazeče s nařízenou ústavní výchovou nebo uloženou ochrannou výchovou podal přihlášku a odevzdal zápisový lístek místo zákonného zástupce ředitel příslušného zařízení.

Podrobnější informace jsou uvedeny na http://www.msmt.cz/file/19699.


        

Bližší informace poskytne oddělení koncepce vzdělávací soustavy (tel. 234 811 508).


        

4.2 Termíny maturitních zkoušek

Maturitní zkouška ve školním roce 2013/2014 se koná podle ustanovení § 77 až § 82 školského zákona a podle vyhlášky č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů.

Povinné i nepovinné zkoušky společné části maturitní zkoušky konají žáci pouze v jedné úrovni obtížnosti, která odpovídá základní úrovni obtížnosti podle katalogů požadavků.

Nabídku povinných a nepovinných zkoušek profilové části určí ředitel školy podle rámcového a školního vzdělávacího programu, včetně formy a témat těchto zkoušek, a zveřejní toto své rozhodnutí na veřejně přístupném místě ve škole a současně též způsobem umožňujícím dálkový přístup, a to nejpozději 7 měsíců před konáním první zkoušky profilové části maturitní zkoušky.

Předsedy zkušebních maturitních komisí jmenuje příslušný krajský úřad do konce února 2014, jmenování je platné pro daný kalendářní rok. Místopředsedy a další členy zkušebních komisí jmenuje ředitel školy do 31. března 2014 pro jarní zkušební období a do 30. června 2014 pro podzimní zkušební období.

Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Centrum) jmenuje školního maturitního komisaře pro danou školu, pro jarní zkušební období do 28. února 2014 a pro podzimní zkušební období do 30. června 2014. Centrum také jmenuje hodnotitele písemných prací pro zkušební předměty cizí jazyk.

Zadavatele a hodnotitele ústní zkoušky společné části a hodnotitele písemné práce z českého jazyka a literatury jmenuje ředitel školy pro jarní a podzimní zkušební období nejpozději jeden měsíc před termínem konání didaktických testů a písemných prací.


 

Žáci se přihlašují k maturitní zkoušce, opravné zkoušce nebo náhradní zkoušce podáním přihlášky k maturitní zkoušce řediteli školy, a to nejpozději do 1. prosince 2013 pro jarní zkušební období a nejpozději do 25. června 2014 pro podzimní zkušební období.

Žáci mají 5 vyučovacích dnů volna k přípravě na konání maturitní zkoušky, termín stanoví ředitel školy.


 

Jarní zkušební období

Společná část maturitní zkoušky

Didaktické testy a písemné práce společné části se konají v období od 2. května do 15. května 2014. Konkrétní termíny konání didaktických testů a písemných prací určí MŠMT nejpozději 1. září 2013 a jednotné zkušební schéma pro konání didaktických testů a písemných prací určí do 31. prosince 2013; tyto údaje zveřejní MŠMT způsobem umožňujícím dálkový přístup.

Ústní zkoušky společné části se konají v období od 16. května do 10. června 2014.

Konkrétní termíny ústních zkoušek společné části stanoví ředitel školy nejpozději dva měsíce před jejich konáním.

Výsledky didaktických testů zpřístupní Centrum ředitelům škol prostřednictvím informačního systému Centra nejpozději 15. května 2014. Nejpozději následující pracovní den po zpřístupnění výsledků je ředitel školy zpřístupní žákům.

Ohodnocené písemné práce z českého jazyka a literatury předává ředitel školy Centru prostřednictvím informačního systému Centra do začátku konání ústních zkoušek společné části v příslušné třídě v jarním zkušebním období a zároveň je bez zbytečného odkladu oznámí žákům.

Centrum zpřístupní výsledky písemných prací z cizího jazyka řediteli školy v jarním zkušebním období do začátku konání ústních zkoušek společné části v příslušné třídě. Ředitel školy bez zbytečného odkladu oznámí výsledky písemných prací žákům.

Profilová část maturitní zkoušky

Zkoušky profilové části konané před zkušební maturitní komisí (tj. ústní zkoušky a obhajoby maturitních prací) se konají v období od 16. května do 10. června 2014. Písemné zkoušky a praktické zkoušky profilové části se mohou konat již od 1. dubna 2014. V případech, kdy to povaha zkoušky vyžaduje, je možné konat praktickou zkoušku profilové části i dříve. Konkrétní termíny zkoušek stanoví ředitel školy nejpozději dva měsíce před jejich konáním, a to tak, aby se nepřekrývaly s jednotným zkušebním schématem společné části.

Centrum zpřístupní výsledky celkového hodnocení nejpozději do 2 pracovních dnů od shromáždění výsledků maturitní zkoušky za jednotlivou třídu řediteli školy prostřednictvím informačního systému Centra. Ředitel školy poté bez zbytečného odkladu vydá žákovi, který vykonal úspěšně obě části maturitní zkoušky, vysvědčení o maturitní zkoušce. Vysvědčení se zhotovuje prostřednictvím informačního systému Centra na tiskopisu podle vyhlášky o některých dokladech o vzdělání. Centrum zpřístupní protokol o výsledcích společné části maturitní zkoušky žáka řediteli školy prostřednictvím informačního systému Centra nejpozději do 13. června 2014. Ředitel školy předá žákovi protokol o výsledcích společné části maturitní zkoušky žáka, protokol obdrží i žák, který se ke zkoušce přihlásil a zkoušku nebo dílčí zkoušku nekonal.


 

Podzimní zkušební období

Společná část maturitní zkoušky

Didaktické testy a písemné práce společné části se konají ve spádových školách v období od 1. září do 10. září 2014. Konkrétní termíny konání didaktických testů a písemných prací určí MŠMT do 31. ledna 2014 a jednotné zkušební schéma pro konání didaktických testů a písemných prací určí do 15. srpna 2014; tyto údaje zveřejní MŠMT způsobem umožňujícím dálkový přístup. Ústní zkoušky společné části se konají v období od 11. září do 19. září 2014. Konkrétní termíny ústních zkoušek společné části stanoví ředitel školy nejpozději dva měsíce před jejich konáním.

Výsledky didaktických testů zpřístupní Centrum ředitelům škol prostřednictvím informačního systému nejpozději 10. září 2014. Následující pracovní den po zpřístupnění výsledků je ředitel kmenové školy zpřístupní žákům. Ohodnocené písemné práce z českého jazyka a literatury předává ředitel školy Centru prostřednictvím informačního systému do 13. září. Centrum zpřístupní výsledky písemných prací z cizího jazyka řediteli školy do 3 pracovních dnů od shromáždění hodnocení všech písemných prací z cizího jazyka žáků příslušné třídy. Ředitel kmenové školy bez zbytečného odkladu oznámí výsledky písemných prací z českého jazyka a literatury a z cizího jazyka žákům.

Profilová část maturitní zkoušky

Zkoušky profilové části všech forem se konají v období od 1. září do 19. září 2014. Konkrétní termíny zkoušek stanoví ředitel školy nejpozději dva měsíce před jejich konáním, a to tak, aby se nepřekrývaly s jednotným zkušebním schématem společné části.

Centrum zpřístupní výsledky celkového hodnocení nejpozději do 2 pracovních dnů od shromáždění výsledků jednotlivého žáka řediteli školy. Ředitel školy poté bez zbytečného odkladu vydá žákovi, který vykonal úspěšně obě části maturitní zkoušky, vysvědčení o maturitní zkoušce. Vysvědčení se zhotovuje prostřednictvím informačního systému Centra na tiskopisu podle vyhlášky o některých dokladech o vzdělání. Centrum zpřístupní protokol o výsledcích společné části maturitní zkoušky žáka řediteli školy nejpozději do 2 pracovních dnů od shromáždění výsledků jednotlivého žáka. Ředitel školy předá žákovi protokol o výsledcích společné části maturitní zkoušky žáka, protokol obdrží i žák, který se ke zkoušce přihlásil a zkoušku nebo dílčí zkoušku nekonal.


 

Komplexní informace o maturitní zkoušce naleznete také na webových stránkách

http://www.novamaturita.cz.

Bližší informace poskytne oddělení středního vzdělávání (tel. 234 812 144) nebo oddělení koncepce vzdělávací soustavy (tel. 234 811 508).


 

4.3 Termíny závěrečných zkoušek

Při konání závěrečných zkoušek se postupuje podle ustanovení § 74 až § 76 a § 82 školského zákona a podle vyhlášky č. 47/2005 Sb., o ukončování vzdělávání ve středních školách závěrečnou zkouškou a o ukončování vzdělávání v konzervatoři absolutoriem.

Závěrečné zkoušky v oborech vzdělání, v nichž se dosahuje stupně středního vzdělání, se konají v červnu 2014 v termínech stanovených ředitelem školy.

Závěrečné zkoušky v oborech vzdělání, v nichž se dosahuje stupně středního vzdělání s výučním listem, se konají v červnu 2014 v termínech stanovených ředitelem školy. V oborech vzdělání, kde praktická zkouška trvá 2 až 4 týdny, může ředitel školy stanovit termín závěrečné zkoušky od 20. května 2014. Termín praktické zkoušky před 20. květnem může ředitel školy stanovit po dohodě s MŠMT. Ředitel školy může stanovit jiný termín závěrečné zkoušky v případě ukončování vzdělávání v rámci rekvalifikace podle zvláštního právního předpisu.

Předsedy zkušebních komisí pro závěrečné zkoušky jmenuje do konce února 2014 krajský úřad, jmenování je platné i pro opravné zkoušky a náhradní zkoušky. Místopředsedy a další členy zkušebních komisí jmenují ředitelé škol do 17. března 2014.

V průběhu března 2014 budou zpřístupněna všem školám jednotná zadání nové závěrečné zkoušky prostřednictvím webového portálu informačního systému Nové závěrečné zkoušky 2 (NZZ_2) http://www.nuv.cz/nzz2. Jednotná zadání budou sestavena pro nové i dobíhající obory vzdělání kategorie H i E. Každá škola získá přístup k jednotným zadáním pro obory vzdělání, které má zapsány v rejstříku škol. Školy, které dosud jednotná zadání nevyužívaly a mají o jejich využití zájem, získají přístupové údaje od Národního ústavu pro vzdělávání (http://www.nuv.cz/nzz2/kontakty). (Přístupové údaje, které již škola obdržela ve školním roce 2011/2012 či 2012/2013, platí i pro tento školní rok.)

Po přihlášení do systému si škola stáhne jednotná zadání a ředitel školy rozhodne, zda je škola využije celá, zčásti, nebo je nevyužije vůbec. Prostřednictvím informačního systému si škola upraví jednotné zadání pro daný obor do ucelené podoby, která jí bude vyhovovat. To znamená, že v souladu s vyhláškou č. 47/2005 Sb. vybere a označí potřebný počet témat písemné, praktické a ústní zkoušky, která žákům chce zadat, a v NÚV se následně vygeneruje jednotné zadání přizpůsobené dané škole. Podrobné informace najdou školy na http://www.nuv.cz/nzz2/publikace.


 

Bližší informace poskytne oddělení koncepce vzdělávací soustavy (tel. 234 811 508) nebo oddělení středního vzdělávání (tel. 234 812 144).


        

4.4 Termíny konání absolutorií v konzervatoři

Při konání absolutorií v konzervatoři se postupuje podle již uvedené vyhlášky č. 47/2005 Sb. Při absolutoriu v konzervatoři se obhajoba absolventské práce, teoretická zkouška z odborných předmětů, zkouška z cizího jazyka nebo zkouška z umělecko-pedagogické přípravy koná v červnu 2014 v termínech stanovených ředitelem školy. Téma absolventského výkonu a téma absolventské práce stanoví žákovi ředitel školy nejpozději 6 měsíců před zahájením konání absolutoria v konzervatoři. Absolventský výkon se může konat nejdříve od 10. února příslušného školního roku. V případě, že koná ve stejném ročníku maturitní zkoušku i absolutorium, může ředitel školy rozhodnout o konání absolutoria i v období od 1. do 31. července 2014.

Předseda a členové zkušební komise pro absolutorium v konzervatoři jsou jmenováni nejpozději do 5. února 2014. Předsedu jmenuje krajský úřad, ostatní členy komise ředitel školy. Jmenování se vztahuje i na náhradní zkoušky a opravné zkoušky.


 

Bližší informace poskytne oddělení koncepce vzdělávací soustavy (tel. 234 811 508) nebo oddělení středního vzdělávání (tel. 234 812 144).


 

5. Vyšší odborné vzdělávání


 

5.1 Přijímání uchazečů ke vzdělávání ve vyšších odborných školách

Přijímání uchazečů ke vzdělávání ve vyšších odborných školách se uskutečňuje podle § 93 až § 95 školského zákona a § 2 vyhlášky č. 10/2005 Sb., o vyšším odborném vzdělávání, ve znění vyhlášky č. 470/2006 Sb.

Termín, obsah a formu přijímací zkoušky, pokud se koná, stanoví ředitel školy. Přijímací zkoušky v prvním kole přijímacího řízení se konají nejdříve 2. června. Ředitel školy může po ukončení prvního kola přijímacího řízení vyhlásit další kola přijímacího řízení k naplnění předpokládaného stavu studentů. Poslední kolo přijímacího řízení se uskuteční nejpozději do 30. září.

Podle § 97 odst. 1 školského zákona se uchazeč stává studentem vyšší odborné školy dnem zápisu ke vzdělávání. Uchazeči se zapisují ve lhůtě stanovené vyšší odbornou školou, nejpozději však do 30. září.


 

Bližší informace poskytne oddělení vyššího odborného a dalšího vzdělávání (tel. 234 812 157).


 

5.2 Ukončování vzdělávání ve vyšších odborných školách

Ukončování vzdělávání absolutoriem upravuje § 101 a § 102 školského zákona a § 7 až § 9 vyhlášky č. 10/2005 Sb. Předsedu zkušební komise pro absolutorium jmenuje krajský úřad, ostatní členy komise ředitel školy.

Neprospěl-li student z některé zkoušky nebo neobhájil-li absolventskou práci, může konat opravnou zkoušku z dané zkoušky nebo obhájit absolventskou práci do 6 měsíců od řádného termínu absolutoria. Opravnou zkoušku nebo opravnou obhajobu absolventské práce je možné konat nejvýše dvakrát.


 

Bližší informace poskytne oddělení vyššího odborného a dalšího vzdělávání (tel. 234 812 157).


 

6. Vysoké školství – přijímání uchazečů


        

6.1 Informace o přijímání uchazečů ke studiu na vysoké školy pro akademický rok 2014/2015

Pro přijímání ke studiu na vysokých školách platí § 48 až § 50 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů. Zákon o vysokých školách ukládá vysokým školám a fakultám zveřejnit na úřední desce vysoké školy nebo fakulty veškeré informace o přijímacím řízení v dostatečném časovém předstihu (nejméně čtyřměsíčním). V případě nově akreditovaných studijních programů se oznámení lhůty podání přihlášek ke studiu těchto programů zkracuje na jeden měsíc. Informace o přijímacím řízení a studiu jsou především umístěny na webových stránkách jednotlivých vysokých škol, jejich seznam je umístěn na webové stránce MŠMT, včetně odkazů na jejich vlastní webové stránky (http://www.msmt.cz/vzdelavani/prehled-vysokych-skol).


 

Bližší informace poskytne odbor vysokých škol (tel. 234 811 705).


 

7. Jazykové vzdělávání


        

7.1 Termíny státní jazykových zkoušek

Termíny státních jazykových zkoušek pro školní rok 2013/2014 jsou stanoveny pro všechny jazyky takto:

Podzimní termíny:

· základní 15. listopadu 2013 13.30 hod.

· všeobecná 22. listopadu 2013 13.30 hod.


 

Jarní termíny:

· základní 16. května 2014 13.30 hod.

· všeobecná 23. května 2014 13.30 hod.


 

Bližší informace poskytne oddělení středního vzdělávání (tel. 234 812 144).


        

8. Základní umělecké vzdělávání


        

8.1 Informace o vzdělávacích programech pro základní umělecké vzdělávání

Ve školním roce 2013/2014 se v základních uměleckých školách vyučuje v 1. a 2. ročnících studia I. a II. stupně podle ŠVP připravených podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní umělecké vzdělávání (RVP ZUV). Zavedení výuky podle ŠVP není možné učinit plošně, tj. ve všech ročnících zároveň. Manuál k tvorbě ŠVP ZUV a další informace naleznete na webových stránkách http://www.rvp.cz. Informace k metodické podpoře pedagogů základních uměleckých škol v oblasti řízení zavádění ŠVP jsou uvedeny na webových stránkách http://www.nidv.cz  (Projekt ESF PODPORA ZUŠ). 

V ročnících, v nichž se zatím podle ŠVP vytvořeného podle RVP ZUV nevyučuje, se poskytuje vzdělávání podle dosavadních učebních dokumentů.


 

Bližší informace poskytne oddělení předškolního, základního a základního uměleckého vzdělávání (tel. 234 811 250).


 

9. Vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami


        

9.1 Inkluzívní vzdělávání

Inkluzívní vzdělávání je zaměřeno tak, aby byly ve školách vytvořeny podmínky pro všechny děti, žáky a studenty, tedy také pro děti, žáky a studenty se zdravotním a sociálním znevýhodněním a zdravotním postižením.

Nedílnou součástí ŠVP musí být zajištění péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, a to i přesto, že aktuálně se tito žáci ve škole nevzdělávají. ŠVP je mj. i základní informací pro případné uchazeče o vzdělávání (nebo o přestup), žáci mohou být zahrnuti do kategorie žáků se SVP i v průběhu vzdělávání.

Na podporu inkluze MŠMT průběžně vyhlašuje rozvojové a dotační programy:

· Podpora  financování asistentů pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním

· Podpora  inkluzívního vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním

· Podpora integrace romské komunity

· Podpora sociálně znevýhodněných romských žáků SŠ a studentů VOŠ

Doporučujeme sledovat aktuálně vyhlašované rozvojové a dotační programy na webových stránkách MŠMT.

Programy jsou zveřejňované na http://www.msmt.cz/socialni-programy/dotacni-a-rozvojove-programy.

V souladu s inkluzívními trendy v českém školství MŠMT doporučuje respektovat novely vyhlášek č. 72/2005 Sb. a č. 73/2005 Sb. Vyhláška č. 116/2011 Sb. upravuje některé formulace stávající právní úpravy (vyhlášky č.72/2005 Sb.) a doplňuje chybějící ustanovení vymezující pravidla pro poskytování poradenských služeb, a to tak, že se tato vyhláška stává jedním z opatření, které ČR na základě článku 46 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod přijala k výkonu rozsudku Evropského soudu pro lidská práva ve věci č. 57325/00 D. H. a ostatní proti ČR a ke kterému se zavázala ve Zprávě o obecných opatřeních k výkonu rozsudku Evropského soudu pro lidská práva ve věci č. 57325/00 D. H. a ostatní proti ČR.

MŠMT vypracovalo „Aktualizovaný akční plán k výkonu rozsudku D. H. a ostatní proti České republice“. Podle tohoto plánu budou zavedena opatření, která efektivním způsobem zabrání jakýmkoliv cestám možné segregace a umožní přísnější kontrolu a metodické vedení na všech stupních poradenského, rozhodovacího a výkonného procesu. Všem žákům bez rozdílu musí být zajištěn rovný přístup ke vzdělání tak, jak ho garantuje Ústava ČR i školské zákony.


 

Bližší informace poskytne odbor speciálního vzdělávání a institucionální výchovy (tel. 234 812 151).


 

9.2 Vzdělávání žáků se zdravotním postižením

Vzdělávání dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením (dále jen žáků) je v souladu s vyhláškou č. 73/2005 Sb. a v souladu se vzdělávacími potřebami žáků a požadavky zákonného zástupce zajišťováno formou individuální integrace, resp. skupinové integrace ve třídě samostatně zřízené pro žáky se zdravotním postižením nebo ve škole, která je samostatně zřízena pro žáky se zdravotním postižením, případně kombinací uvedených forem. Školy nemohou přijmout ke vzdělávání žáka do jiného oboru vzdělání, než který mají zapsán ve školském rejstříku.

Prioritní formu představuje forma inkluzívního vzdělávání se zajištěním vyrovnávacích a podpůrných opatření podle vyhlášky č. 73/2005 Sb.

Vyhláška č. 147/2011 Sb., která měnila vyhlášku č.73/2005 Sb. vyloučila v novém znění § 3 odst. 5 možnost vzdělávání žáka bez zdravotního postižení ve třídě s žáky se zdravotním postižením (s výhradou krátkodobého a výjimečného pobytu ve specifických případech).

Zároveň tato novela jednoznačně vyloučila možnost žáka bez zdravotního postižení se vzdělávat podle vzdělávacího programu pro vzdělávání žáků se zdravotním postižením (§ 3 odst. 4 této vyhlášky).


 

Bližší informace poskytne odbor speciálního vzdělávání a institucionální výchovy (tel. 234 812 151).


 

10. Další informace a doporučení pro školy a školská zařízení


        

10.1 Informace o učebnicích a učebních textech používaných ve školách

Platný seznam učebnic a učebních textů, kterým byla udělena schvalovací doložka MŠMT, je obsažen ve Věstníku MŠMT – sešit 4/2013 a 11/2013 a na webových stránkách MŠMT (http://www.msmt.cz/vzdelavani/schvalovaci-dolozky-ucebnic-2013).


 

Bližší informace poskytne oddělení koncepce vzdělávací soustavy (tel. 234 811 508).


        

10.2 Poradenství ve školách a školských poradenských zařízeních

Poskytování poradenských služeb je uloženo školským zákonem a specifikováno navazující vyhláškou č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění vyhlášky č. 116/2011 Sb.

Při poskytování poradenských služeb je kladen důraz na informovaný souhlas jako nezbytnou podmínku poskytnutí služby a dále pak na ochranu osobních údajů. Při předávání informací o dětech, žácích a jejich zákonných zástupcích, kterým jsou poskytovány poradenské služby školy nebo školského poradenského zařízení, a při zpracovávání důvěrných a citlivých údajů o těchto uživatelích poradenských služeb, jsou poskytovatelé těchto služeb povinni postupovat v souladu se zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

Vyhláškou č. 116/2011 Sb. se od 1. září 2011 doplňují pravidla pro poskytování poradenských služeb, což se týká především zavedení písemného potvrzení, kdy žák, resp. jeho zákonný zástupce, potvrzuje svým podpisem, že doporučení obsahující návrhy úprav ve vzdělávání žáka s ním bylo projednáno, že porozuměl jeho povaze a obsahu a případně že může uplatnit své výhrady k doporučení. Úprava se dále týká definování časových lhůt pro některé úkony v poradenství (zahájení poskytování služby a vystavení zprávy z vyšetření). Nově bylo též zavedeno časové omezení platnosti doporučení, jež je výsledkem psychologické a speciálně-pedagogické diagnostiky (§ 1 vyhlášky č.72/2005 Sb., ve znění vyhlášky č. 116/2011 Sb.). Doporučení je platné po dobu určitou, odpovídající jeho účelu; v případě doporučení zařazení žáka do školy nebo vzdělávacího programu pro žáky se zdravotním postižením však nejvýše po dobu jednoho roku, po němž musí následovat rediagnostika žáka se speciálními vzdělávacími potřebami, přičemž účelem této diagnostiky je navrhnout perspektivu dítěti, žákovi do budoucna ve vztahu k jeho vzdělávání, s ohledem na jeho individuální vzdělávací potřeby.

Novela dále zohledňuje požadavky kladené na žáky středních škol při konání státních maturit tím, že vyrovnává podmínky pro konání státní maturitní zkoušky v případech zjištění odpovídajících speciálních vzdělávacích potřeb u žáků středních škol školským poradenským zařízením.


 

Bližší informace poskytne odbor speciálního vzdělávání a institucionální výchovy (tel. 234 812 151).


 
 
 

10.3 Prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže

Konkrétní dokument školy zaměřený zejména na výchovu žáků ke zdravému životnímu stylu, na jejich osobnostní a sociální rozvoj a rozvoj jejich sociálně komunikativních dovedností představuje „Minimální preventivní program“. Koordinace tvorby a kontrola realizace preventivního programu náleží v souladu s vyhláškou č. 72/2005 Sb. ke standardním činnostem školního metodika prevence. Efektivní programy zaměřené na prevenci rizikového chování ve školách a školských zařízeních jsou i nadále podporovány z dotací MŠMT (bližší informace o podpořených projektech a vyhlašovaných programech naleznete na http://www.msmt.cz/socialni-programy/prevence).


 

Bližší informace poskytne odbor speciálního vzdělávání a institucionální výchovy (tel. 234 812 151).


        

10.4 Rozvojový program Hodnocení žáků a škol podle výsledků v soutěžích – Excelence středních škol 2013

Základním cílem programu je především podpora, zvyšování kvality a rozšiřování péče o talentované žáky na středních školách, kteří jsou schopni dosahovat vynikajících výsledků.

Mezi další cíle programu patří rovněž:

· posílit zájem a motivaci žáků, pedagogických pracovníků a škol o účast v soutěžích a přehlídkách, a tak zvyšovat vědomostní úroveň žáků nad rámec ŠVP,

· podpořit zájem žáků o přírodovědné, technické a další vybrané předměty a vytvořit předpoklady pro přípravu dostatečného počtu špičkových odborníků v preferovaných oborech,

· podpořit aktivity pedagogických pracovníků zaměřené na žáky, kteří jsou schopni dosahovat výborných výsledků, a to i v rámci mimoškolních vzdělávacích aktivit,

· posílit personální podmínky, které povedou ke zkvalitnění vědomostí, odborných znalostí a dovedností žáků s ohledem na celospolečenské požadavky,

· finančně ocenit úsilí pedagogických pracovníků středních škol při vzdělávání žáků podle výsledků v soutěžích vyhlašovaných a spoluvyhlašovaných MŠMT,

· všestranně využít informací o talentovaných žácích v průběhu jejich následného vysokoškolského studia, a tím též podpořit kvalitu a diverzifikaci vysokých škol,

· poskytnout výrazný impuls pro zvyšování kvality vzdělávání v celém školském systému.

Střední školy si žádost vygenerují v termínu 30. 9. - 25. 10. 2013 z elektronického systému obsahujícího výsledkové listiny, který se nachází na webové adrese: http://excelence.nidm.cz/. Tuto žádost si střední škola vytiskne a statutární zástupce ji podepíše a zašle v jednom vyhotovení na MŠMT.


        

Bližší informace poskytne odbor pro mládež (tel. 234 811 100).


        

10.5 Informace o zasílání záznamů o úrazech a vyrozumění o aktualizaci záznamů o úrazech v elektronickém formuláři

V souladu s ustanovením § 4 odst. 5 vyhlášky č. 64/2005 Sb., o evidenci úrazů dětí, žáků a studentů, ve znění vyhlášky č. 57/2010 Sb., mají školy povinnost zasílat záznamy o úrazu a vyrozumění o aktualizaci záznamů o úrazu v elektronickém formuláři.

· Elektronický formulář je k dispozici na webových stránkách ČŠI http://www.csicr.cz/cz/Ucitele-a-skoly/Zaznamy-o-urazech/Urazy---zakladni-informace-a-elektronicky-formular.

· Pro zaslání formuláře, resp. pro autentifikaci povinné osoby je nutné připojit ještě před odesláním zaručený elektronický podpis nebo elektronickou značku (dle zákona č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu a o změně některých dalších zákonů (zákon o elektronickém podpisu), ve znění pozdějších předpisů).

· Na webových stránkách ČŠI je k dispozici metodika pro vyplňování elektronického formuláře a nejčastější dotazy a odpovědi na ně.

       

Bližší informace poskytne Česká školní inspekce (tel. 251 023 127).


        

11. Mládež a mimoškolní aktivity
 

11.1 Programy státní podpory práce s dětmi a mládeží pro nestátní neziskové organizace na léta 2011 až 2015

MŠMT vyhlásilo „Programy státní podpory práce s dětmi a mládeží pro nestátní neziskové organizace na léta 2011 až 2015“ určené pouze pro nestátní neziskové organizace (dále jen NNO), které mají ve svých stanovách či zřizovacích listinách zakotvenu práci s dětmi

a mládeží a patří k některému z typů – občanská sdružení, obecně prospěšné společnosti, účelová zařízení církví.

Jejich vyhlášením MŠMT podporuje rozvoj nestátního neziskového sektoru v oblasti práce s dětmi a mládeží mimo školu a rodinu. Dalším cílem programů je především podpora:

· vytváření nabídky volnočasových a dalších vybraných aktivit v rámci jednotlivých NNO,

· vytváření nabídky volnočasových a vybraných cílených aktivit NNO určených pro neorganizované děti a mládež,

· významných mezinárodních a celostátních akcí určených dětem a mládeži,

· vytváření podmínek pro rozvoj neformálního vzdělávání,

· rozvoj dobrovolnictví a dobrovolné práce s dětmi a mládeží,

· výchovy dětí a mládeže v dalších vybraných oblastech, zejména k participaci,

ke vzájemné toleranci a pochopení, ke zdravému životnímu stylu,

· mezinárodní spolupráce dětí a mládeže a multikulturní výchovy,

· rozvoje materiálně technické základny NNO,

· vytváření podmínek, možností a rozvoj poskytování všestranných informací pro potřeby dětí a mládeže.

MŠMT může po určité časové období nebo vybrané Programy stanovit zvláštní priority.

Informace a kontakt: http://www.msmt.cz/mladez/programy-statni-podpory-prace-s-detmi-a-mladezi-pro-nestatni-4 .


 

Bližší informace poskytne odbor pro mládež (tel. 234 811 100).


 

11.2 Informace o účasti ve vzdělávacím programu EU Mládež v akci

„Mládež v akci“ je program Evropské unie na podporu neformálního vzdělávání a je vyhlášen na období 2007 - 2013. Program pokrývá potřeby jak mladých lidí, tak pracovníků s mládeží, přičemž se podpora neomezuje jen na poskytování financí konkrétním projektům, ale rovněž poskytuje informace, školení a příležitosti k vybudování nových partnerství v rámci Evropy.


 
 

Roční evropské priority programu pro rok 2013, projekty:

1) podporující aktivity zvyšující povědomí o občanství EU a právech s ním spojených v rámci Evropského roku občanů,

2) zaměřené na podporu účasti ve volbách do Evropského parlamentu v roce 2014,

3) zaměřené na podporu úsilí mladých lidí o inkluzivnější růst, zejména zabývající se problematikou nezaměstnanosti mladých lidí a zaměřené na podporu mobility nezaměstnaných mladých lidí a jejich aktivní účasti ve společnosti,

4) zaměřené na problematiku chudoby a sociálního vyloučení, podporující povědomí mladých lidí o těchto problémech a jejich úsilí o řešení v zájmu vytvoření otevřenější společnosti,

5) podněcující iniciativnost, kreativitu, podnikavost a zaměstnatelnost mladých lidí, především prostřednictvím iniciativ mládeže,

6) podporující zdravé způsoby chování, především podporou outdoorových aktivit a místního sportu, jako prostředku podpory zdravého životního stylu a také sociálního začlenění a aktivní účasti mladých lidí ve společnosti


 

Národní priority programu Mládež v akci pro rok 2013

1) Vedení k aktivnímu občanství učením se navzájem, tzv. peer-learning

2) Spolupráce zemí EU a Východního partnerství (Ázerbajdžán, Arménie, Gruzie, Moldavsko, Ukrajina, Bělorusko)

3) Sociální sítě a jejich vliv na komunikaci, vztahy a spolupráci mezi lidmi

4) Podpora celoživotního učení prostřednictvím rozvoje klíčových kompetencí, jak jsou definovány v Youthpassu (tj. v Pasu mládeže)


 

Program v ČR koordinuje Česká národní agentura Mládež (ČNA Mládež), která je součástí Národního institutu dětí a mládeže (NIDM).

Program Mládež v akci je určen mladým lidem ve věku 13 – 30 let, s důrazem na věkovou skupinu 15 – 28 let. Další důležitou cílovou skupinou programu jsou pracovníci s mládeží. 

Žádost o grant může podat neformální skupina mladých lidí, nestátní nezisková organizace či sdružení, veřejný subjekt zapojený do práce s mládeží a další organizace. Projekt musí mít vždy neziskový charakter.

Projekty na národní úrovni je možné předložit každoročně k jedné ze třech uzávěrek v termínech 1. února, 1. května a 1. října na adrese České národní agentury Mládež,

Na Poříčí 4, 110 00 Praha 1.

Podrobné informace o specifických národních prioritách pro jednotlivé akce programu a další informace jsou uvedeny na http://www.mladezvakci.cz/.


 

Bližší informace poskytne odbor pro mládež (tel. 234 811 100).


 

11.3 Informace ke sportovním aktivitám škol

Školní ceny Fair play uděluje MŠMT společně s  Českým olympijským výborem. Ceny jsou udělovány za mimořádnou odvahu a rozhodnost při záchraně lidského života, mimořádný mravní čin a skutky ve škole, školních akcích i při sportovních soutěžích a za celoživotní práci ve školní tělesné výchově.

Návrh na udělení ceny s popisem příkladného činu a s doporučením ředitele školy zašlete nejpozději do 13. prosince 2013 na adresu: MŠMT, odbor sportu, Karmelitská 7, 118 12 Praha 1.


 

Bližší informace poskytne odbor sportu (tel. 234 811 807).


 

11.4 Informace o zveřejnění přehledu soutěží a přehlídek

Přehled soutěží a přehlídek na školní rok 2013/14 bude zveřejněn ve Věstníku MŠMT – sešit 8/2013.


 

Bližší informace poskytne odbor pro mládež (tel. 234 811 100).


        

12. Rejstřík škol, statistické zjišťování


 

12.1 Informace o změnách při posuzování žádostí o zápis školy nebo školského zařízení do rejstříku a při žádosti o zápis změny v rejstříku

Stejně jako v minulých letech se podává žádost o zápis školy nebo školského zařízení do rejstříku škol a školských zařízení pro následující školní rok u příslušného krajského úřadu do 30. září. V případě škol a školských zařízení, jejichž rejstřík vede MŠMT, krajský úřad postoupí žádosti se svým vyjádřením ministerstvu do 30. listopadu.

V souvislosti s vydáním Dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR na období 2011-2015 a dlouhodobých záměrů vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy jednotlivých krajů z roku 2012 se žádost o zápis do rejstříku nebo změny v oborech vzdělání posuzuje podle parametrů uvedených v obou dokumentech. To znamená, že v případě, že se posouzením žádosti zjistí, že žádost není v souladu s Dlouhodobým záměrem vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky nebo příslušného kraje (§ 148 odst. 3 písm. a) školského zákona) nemůže být žádost kladně vyřízena.

V každé žádosti o zápis školy nebo nového oboru vzdělání je třeba zejména doložit, že k výchozímu stavu ve školním roce 2010/2011 :

· jde o výměnu oboru za obor o stejné kapacitě nebo o adekvátní snížení oboru zejména v oborech s maturitní zkouškou v rámci kraje,

· na úrovni kraje bude ve veřejných školách snížen celkový počet žáků v oborech vzdělání s maturitní zkouškou a v oborech vyššího odborného vzdělávání o 15 – 20 %, v případě soukromých a církevních škol nedošlo ke zvýšení celkového počtu žáků a studentů v těchto oborech,

· podíl počtu přijatých do denní formy nástavbového studia činí nejvýše 20 % k počtu absolventů středního vzdělání  výučním listem v rámci celé ČR, tj. v rámci kraje,

· podíl počtu žáků odcházejících ze základních škol na 6 a 8letá gymnázia se pohybuje v rozmezí 5-10 %, s výjimkou Prahy, kde se podíl nebude navyšovat.

Při zařazování nové střední školy nebo oboru vzdělání bude respektováno zdůvodněné negativní stanovisko kraje nebo krajského úřadu (§ 146 odst. 1 a § 147 odst. 1 písm. q) školského zákona).

Další kritéria jsou uvedena přímo v Dlouhodobém záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR na období 2011-2015 (http://www.msmt.cz/file/18688) a dlouhodobých záměrech krajů.


 

V případě žádosti o formální změny v údajích podle § 149 odst. 4 školského zákona (identifikace právnické osoby vykonávající činnost školy nebo školského zařízení, identifikace zřizovatele a označení místa uskutečňování vzdělávání nebo školských služeb, změna v údajích o řediteli školy nebo školského zařízení a osobě, která je statutárním orgánem právnické osoby vykonávající činnost školy nebo školského zařízení) provede správní orgán tuto změnu bezodkladně bez vydání rozhodnutí a vyrozumí o ní účastníky.


        

Bližší informace poskytne odbor právní a správní (tel. 234 811 575) nebo odbor vzdělávací soustavy (tel. 234 811 506).


 

12.2 Informace o resortních statistických zjišťováních

Statistické agendy resortu školství, včetně samotných sběrů dat regionálního školství zabezpečuje metodicky i technicky odbor analyticko-statistický.

Informace o výkazech, jejichž sběr probíhá podle § 28 odst. 5 školského zákona, byly zveřejněny ve Věstníku MŠMT – sešit 4/2013, kde byly také v souladu s vyhláškou č. 364/2005 Sb., o vedení dokumentace škol a školských zařízení a školní matriky a o předávání údajů z dokumentace škol a školských zařízení a ze školní matriky, ve znění pozdějších předpisů, zveřejněny vzory formulářů výkonových výkazů platných pro školní rok 2013/2014.

Školy a školská zařízení předávají data statistických výkazů v elektronické podobě prostřednictvím internetové aplikace v závazných termínech podle výše uvedené vyhlášky. Bližší informace a aktuální zprávy ke statistickým zjišťováním lze získat na http://www.msmt.cz/, odkaz Statistika školství a dále pak Sběry statistických dat, Regionální školství, Výkonové výkazy řady S, Z, R nebo http://sberdat.uiv.cz. Zde jsou rovněž zveřejněny vzory formulářů jednotlivých výkazů, pokyny a vysvětlivky k jejich vyplňování, termíny pro odevzdání výkazů.

Pokud nabude do 1. 9. 2013 účinnosti novela vyhlášky č. 364/2005 Sb., budou podle § 28 odst. 5 školského zákona od začátku školního roku 2013/2014, tedy od 3. čtvrtletí 2013 předávána i data výkazu o zaměstnancích a mzdových prostředcích v regionálním školství Škol (MŠMT) P 1-04, dosud sbíraná podle Programu statistických zjišťování na rok 2013, který byl stanoven vyhláškou Českého statistického úřadu č. 343/2012 Sb. Obsah výkazu i metodický pokyn pro jeho vyplnění a termíny i způsob jeho zpracování zůstávají pro 3. a 4. čtvrtletí roku 2013 beze změn.

Statistické zpracování údajů o žácích a studentech (resp. nově přijatých a absolventech) základních škol, středních škol, konzervatoří a vyšších odborných škol bude i ve školním roce 2013/2014 probíhat pouze prostřednictvím předávání individuálních údajů ze školních matrik. Školy budou i nadále odesílat správnímu úřadu potvrzenou sestavu příslušného vygenerovaného výkazu. Předávání dat je upraveno výše citovanou vyhláškou č. 364/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů.

Kromě podzimního termínu k 30. září se individuální údaje ze školních matrik předávají také k rozhodnému datu 31. března. Bližší informace a aktuální zprávy ke sběru dat ze školních matrik lze získat na http://www.msmt.cz, odkaz Statistika školství a dále pak Sběry statistických dat, Regionální školství, Školní matrika.


 

Bližší informace poskytne odbor analyticko-statistický (tel. 224 398 452).


 

13. Informace o vzdělávacích programech OPŘO pro pedagogické pracovníky


 

13.1 Vzdělávací programy pořádané NIDV

NIDV připravuje a organizuje programy dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP) pro všechny druhy a typy škol v celé ČR.

Nabídka DVPP bude ve školním roce 2013/2014 rozdělena opět do vzdělávacích oblastí Management, Předškolní vzdělávání, Základní vzdělávání, Střední vzdělávání, Jazykové vzdělávání, ICT, Studia ke splnění kvalifikačních předpokladů (Kvalifikační studium pro ředitele škol a školských zařízení, Studium pedagogiky, Studium pro asistenty pedagoga), Studia ke splnění dalších kvalifikačních předpokladů (Koordinátor ICT) a Konzultační centra k realizaci ŠVP ZV a PV. Bude pokračovat již třetí ročník celostátní přehlídky digitálních učebních materiálů – DOMINO (http://domino.nidv.cz).

Plánované vzdělávací programy jsou aktuálně zveřejňovány online na http://www.nidv.cz, kde se zájemci o účast na vybrané akci mohou průběžně přihlašovat.

Pro školní rok 2013/2014 stanovilo MŠMT v oblasti dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků následující priority realizované formou rezortních úkolů MŠMT: Příprava a realizace studií ke splnění kvalifikačních předpokladů – Kvalifikační studium pro ředitele škol a školských zařízení, CISKOM 2,0 - Příprava a realizace školení pro funkce definované školským zákonem pro chod procesů maturitní zkoušky na školách, Mimořádné události a dopravní výchova ve školství, Aktuální legislativa ve školství, Čtenářská a matematická gramotnost, Podpora vícejazyčnosti na školách, Standardy ZŠ pro anglický, německý a francouzský jazyk, Podpora výuky odborné angličtiny na středních školách.

NIDV bude ve školním roce 2013/2014 opět realizovat vzdělávací programy pro pedagogické pracovníky v rámci projektů ESF. V rámci IPo jsou to projekty ICT profesionál, Etická výchova a její cesta k žákům základních škol a nižších ročníků gymnázií, Zvyšování kvalifikace pedagogů (SPAP). V rámci IPn projekt Kariérní systém a Aktivační centra.


 

Bližší informace poskytne rodní institut pro další vzdělávání (tel. 222 122 112).


 

13.2 Informace o vzdělávacích a školících programech NIDM

NIDM realizuje systém vzdělávání pro pedagogické pracovníky, kteří působí v oblasti zájmového vzdělávání, a pro pracovníky pracující s dětmi a mládeží v jejich volném čase (NNO).

Adresa: NIDM MŠMT, Sámova 3, 101 00 Praha 10, http://www.nidm.cz

Pro pedagogické pracovníky školských zařízení pro zájmové vzdělávání nabízí:

· Funkční studium – zaměřené na přípravu vyššího a středního managementu SVČ (případně ŠD a ŠK). Cílem je osvojení si základních manažerských kompetencí a dovedností.

· Studium pedagogiky volného času – odborné studium určené pro všechny pedagogické pracovníky školských zařízení pro zájmové vzdělávání bez potřebného pedagogického vzdělání. Cílem je získání základních znalostí v oboru pedagogiky a psychologie, získání základních praktických dovedností při realizaci výchovně vzdělávacího procesu.

· Průběžné vzdělávání – plní funkci inovační, rozšiřující a specializační. Cílem je trvalý rozvoj pedagogického pracovníka v odborných oblastech činnosti, poskytování informací o nových formách a metodách práce, rozvoj znalostí a praktických dovedností.

· Příprava školitelů – určena pro vybrané zkušené řídící a odborné pracovníky zájmového a neformálního vzdělávání. Cílem je poskytování důležitých znalostí a dovedností z oblasti vzdělávání dospělých.

Jedná se o komplexní přípravu a trvalý rozvoj pedagogických pracovníků v souladu se zákonem č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů a navazující vyhláškou č. 317/2005 Sb. o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků.

NIDM spolu s MŠMT realizuje v rámci operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OPVK) individuální národní projekt „K2 – kvalita a konkurenceschopnost v neformálním vzdělávání“ (http://www.ka2.cz), jehož cílem je podpora kvality neformálního vzdělávání, uznávání jeho výsledků a zvyšování zaměstnavatelnosti pracovníků pracujících s dětmi a mládeží v ČR. Výstupy projektu budou zahrnovat vzdělávací programy pro konzultanty k zavádění nástrojů řízení kvality a zlepšování procesů v organizacích cílové skupiny. Dále vzdělávací programy pro podporu uznávání neformálního vzdělávání a kompetenčního přístupu ve vzdělávání. A také vzdělávací program Studium pedagogiky pro pracovníky vykonávající dílčí přímou pedagogickou činnost v zájmovém vzdělávání. Neméně významným výstupem je inovace on-line systému řízení kvality (OLINA, http://www.olina.nidm.cz) a rozvoj a propagace Osobního kompetenčního portfolia sloužícího k zápisu rozvíjených kompetencí (http://www.okp.nidm.cz).

NIDM realizuje v rámci OPVK individuální projekt ostatní projekt PERUN (Péče. Rozvoj a Uplatnění Nadání). Cílem projektu je přispět k systému vyhledávání, rozvoje a uplatnění nadaných v oblasti přírodních a technických oborů a matematiky v ČR, stimulovat efektivní propojení školního a mimoškolního vzdělávání, aktivit a politik týkajících se nadaných. Více informací na http://www.talentovani.cz.

Přehled aktuální nabídky vzdělávacích aktivit je prezentován na portálu Vzdělávacího modulu zájmového a neformálního vzdělávání (http://vm.nidm.cz/).


 

Bližší informace poskytne Národní institut dětí a mládeže (tel. 246 088 222).


 

14. Další informace


 

14.1 Medaile MŠMT

Medaile MŠMT se uděluje fyzickým nebo právnickým osobám, popřípadě skupině fyzických osob, za významnou pedagogickou, výchovnou, vědeckou, sportovní nebo uměleckou činnost vykonávanou v oblasti školství, mládeže nebo tělovýchovy, nebo za mimořádný čin při zajišťování a zlepšování podmínek pro výchovu a vzdělávání. Fyzické osobě lze medaili udělit též za dlouhodobé a vynikající působení v oblasti školství při příležitosti životního nebo pracovního jubilea. Ocenění může být uděleno i osobě či instituci mimo resort, jestliže zásluha odpovídá předepsaným kriteriím.

Medaile MŠMT se uděluje ve dvou stupních:

a) stříbrná - 1. stupeň,

b) bronzová - 2. stupeň.

Písemný návrh musí obsahovat:

a) přesné označení oceňovaného (u osob jméno, příjmení, tituly, datum narození, adresa bydliště a pracoviště; u institucí jejich název a sídlo s přesnou adresou),

b) zdůvodnění navrhovaného ocenění.

Medaili MŠMT uděluje ministr školství, mládeže a tělovýchovy zpravidla jedenkrát ročně u příležitosti Dne učitelů 28. března; v případech hodných zvláštního zřetele lze Medaili udělit i mimo uvedený termín.

Jedná-li se o ocenění udělované při příležitosti Dne učitelů, lhůta pro podání návrhů MŠMT je nejpozději do 31. ledna příslušného kalendářního roku, návrhy lze podávat celý rok.

O udělení Medaile MŠMT rozhoduje ministr školství, mládeže a tělovýchovy.

Medaili MŠMT lze udělit i k uctění památky "in memoriam".

Statut Medaile MŠMT viz http://www.msmt.cz/file/10942.

Bližší informace poskytne oddělení kariérního systému pedagogických pracovníků (tel. 234 811 740).


 

14.2 Informace o aktivitách Národního pedagogického muzea a knihovny J. A. Komenského

Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského, rezortní muzeum MŠMT, nabízí školám stálou expozici „Odkaz J. A. Komenského. Tradice a výzvy české vzdělanosti Evropě“ pod záštitou České komise pro UNESCO. Expozice představuje tisícileté dějiny školství od příchodu Konstantina a Metoděje po současnost. Součástí expozice je i informační systém o životě, díle a odkazu J. A. Komenského. Pro žáky základních a středních škol jsou připraveny pracovní listy, písařský koutek s možností si vyzkoušet psaní různých typů písma včetně hlaholice, výtvarné dílny, vzdělávací pořady, přednášky z dějin školství podle výběru (viz www.npmk.cz). Pedagogům, žákům a studentům nabízíme doprovodné výstavy:

· Labyrint světa a ráj srdce od J. A. Komenského – připraveno k výročí vzniku díla (červen-září 2013);

· Hurá do školy – zaměřenou na dějiny elementárního vzdělávání (říjen 2013 - červen 2014).

Dále je možné zapůjčit putovní výstavy využitelné při výuce dějin 20. století:

· Evropský humanista Přemysl Pitter (1895-1976) – výstava věnovaná dílu a odkazu neúnavného pacifisty, zastánce a zachránce především dětí – obětí dějinných zvratů 20. století;

· Hodonín u Kunštátu: průsečík tragických osudů 1940-1950 – výstava o historii místa, historii vězněných Romů v tzv. cigánském táboře, kde je budován Památník romského holocaustu a kterým během pouhých 10 let prošly nejrůznější skupiny perzekvované právě panujícím režimem.

Pedagogové mohou rovněž využívat veřejně přístupnou specializovanou Pedagogickou knihovnu J. A. Komenského s celostátní působností, zaměřenou na oblast pedagogiky, školství, výchovy, vzdělávání a příbuzné společenskovědní obory. Kromě základních – výpůjčních - služeb knihovna nabízí informační, konzultační, rešeršní a reprografické služby. Vzdáleným uživatelům knihovna nabízí alternativní služby prostřednictvím e-PK – elektronické pedagogické knihovny.


 

Bližší informace o Národním pedagogickém muzeu, expozici, výstavách, přednáškách a vzdělávacích programech jsou zpřístupněny na www.npmk.cz, tel. 257 533 455.

Bližší informace o Pedagogické knihovně J. A. Komenského naleznete na www.npmk.cz/knihovna ; pedknihovna@npmk.cz ; www.epk.cz, tel. 221 966 401.


 

14.3 Význam muzeí, galerií a památníků pro školy a pro celoživotní vzdělávání

Předávání kulturních hodnot, tj. všech duchovních a hmotných hodnot vytvořených lidstvem od jeho počátků do současnosti, z generace na generaci, je předpokladem civilizační konkurenceschopnosti společnosti a je obsahovou náplní celoživotního vzdělávání. Předávání kulturních hodnot se děje ústně (neformálně v rodině, neformálně i formálně v zájmových skupinách a sdruženích aj.), prostřednictvím obrazových a písemných pramenů uchovávaných a šířených na řadě médií (skalními malbami počínaje a elektronickými médii konče) a také prostřednictvím hmotných dokladů, ať už uchovávaných in situ nebo in fondo jako svědci minulých jevů a událostí.

Pro školy, v nichž se uplatňuje především předávání kulturních hodnot ústní a prostřednictvím obrazových a písemných pramenů, je charakteristické vzdělávání formou učení. Vzdělávání využívající přenos kulturních hodnot prostřednictvím hmotných dokladů je charakteristické pro paměťové instituce, t.j. muzea, galerie, zpřístupněné památkové objekty s jejich mobiliáři, archivy a knihovny. Tyto instituce mají omezené možnosti při uplatňování vzdělávací formy, jíž je učení, ale disponují mimořádnými možnostmi při upevňování znalostí získaných učením, při jejich doplňování, pro chápání souvislostí, rozvoj představivosti, kreativity atp. Je tedy zřejmé, že efektivita vzdělávacího procesu je přímo úměrná míře uplatnění všech způsobů předávání kulturních hodnot z generace na generaci a všech forem vzdělávání. Zajistit to lze, mimo jiné, systematickou spoluprací škol a školských zařízení s paměťovými institucemi. V tom ale ČR zaostává za vyspělými zeměmi (jeden z nejlepších vzdělávacích systémů v tomto směru má Velká Británie). Spolupráce škol a školských zařízení s paměťovými institucemi u nás trpí především jednostranností, kdy paměťové instituce nabízejí výstavy a programy pro děti, žáky, studenty, vychovatele a pedagogy, ale podle vlastního uvážení, neznají zpravidla poptávku škol ani jejich možnosti nabídku využívat. Změnit postupně tento stav může realizace následujících doporučení:

Školy a školská zařízení

· mají možnost se seznámit se zveřejněnou nabídkou výstav a programů (např. přednášky, komentované prohlídky výstav, workshopy, výtvarné ateliery, exkurze, poznávací vycházky, besedy s významnými osobnostmi a autory, autorské čtení, mimovýstavní prezentace sbírkových předmětů, ukázky tradičních technik a folkloru, soutěže, vyplňování pracovních listů, environmentální programy atp.) paměťových institucí určených pro děti, žáky, studenty, vychovatele a pedagogy, případně si tuto nabídku u těchto institucí vyžádají; doporučuje se soustředit se na územně dostupné či tematicky vhodné paměťové instituce; územně dostupné paměťové instituce lze vyhledat např. na webové stránce Národního památkového ústavu a na webové stránce http://ces.mkcr.cz/

· mohou vyhodnotit možnosti uplatnění nabízených výstav a programů pro zkvalitnění výuky a při mimoškolním vzdělávání, případně navrhnou rozšíření nabídky nebo navrhnou její tematické změny podle svých potřeb a vyhodnocení postoupí paměťovým institucí.


 

Bližší informace poskytne rodní pedagogické muzeum (tel. 257 533 455).


 
 

Příloha – Časový harmonogram školního roku 2013/2014

(v harmonogramu nejsou uvedeny termíny, které se týkají organizace školního roku a jsou uvedeny v části 1.1)


 

měsíc

den

činnost

srpen

do 15.

Maturitní zkouška – MŠMT určí jednotné zkušební schéma pro konání didaktických testů a písemných prací (podzimní období)

září

1. - 20.

Maturitní zkouška – podzimní zkušební období

 

do 1.

Maturitní zkouška – MŠMT určí termíny konání didaktických testů a písemných prací (společná část, jarní období)

 

30.

Termín pro sběr dat ze školních matrik

 

do 30.

Podání žádosti o zápis školy nebo školského zařízení do rejstříku škol krajskému úřadu

 

do 30.

VOŠ – poslední kolo přijímacího řízení

 

do 30.

VOŠ – zápis uchazečů o studium

říjen
 

1.

Mládež v akci – uzávěrka pro podání projektů

 

do 31.

Přijímací řízení SŠ – ředitel školy vyhlásí 1. kolo do oborů vzdělání s talentovou zkouškou

listopad

15.

Termín státní jazykové zkoušky (základní)

 

22.

Termín státní jazykové zkoušky (všeobecná)

 

do 30.

Přijímací řízení SŠ – odevzdání přihlášky do oborů vzdělání s talentovou zkouškou

 

do 30.

Podání žádosti o zápis do rejstříku škol a školských zařízení krajským úřadem na MŠMT

prosinec

do 2.

Maturitní zkouška – odevzdání přihlášky k MZ, opravné zkoušce nebo náhradní zkoušce (jarní období)

 

do 13.

Školní cena Fair play – zaslání návrhu na udělení ceny MŠMT

 

do 31.

Maturitní zkouška – MŠMT určí jednotné zkušební schéma pro konání didaktických testů a písemných prací (společná část, jarní období)

leden
 

2. - 15.

Přijímací řízení SŠ – talentové zkoušky do oboru vzdělání s talentovou zkouškou

 

15. - 31.

Přijímací řízení – talentová zkouška v konzervatoři

 

15.1. – 15.2.

Zápis do 1. ročníku ZŠ

 

do 31.

Maturitní zkouška – MŠMT určí termíny konání didaktických testů a písemných prací (společná část, podzimní období)

 

do 31.

Přijímací řízení SŠ – ředitel školy vyhlásí 1. kolo (s výjimkou oborů vzdělání s talentovou zkouškou)

 

do 31.

Termín pro podání návrhu na udělení medaile MŠMT

únor

1.

Mládež v akci – uzávěrka pro podání projektů

 

do 5.

Absolutorium v konzervatoři – jmenování předsedy a členů zkušební komise

 

do 28.

Maturitní zkouška – jmenování maturitního komisaře, CZVV (jarní období)

 

do 28.

Maturitní zkouška – jmenování předsedy zkušebních maturitních komisí krajským úřadem

 

do 28

Závěrečná zkouška – jmenování předsedy zkušebních komisí krajským úřadem

březen

do 17.

Závěrečná zkouška – jmenování místopředsedy a dalších členů zkušebních komisí ředitelem školy

 

do 15.

Přijímací řízení SŠ – odevzdání přihlášky do denní formy vzdělávání řediteli střední školy

 

do 20.

Přijímací řízení SŠ – odevzdání přihlášky do jiné než denní formy vzdělávání řediteli střední školy

 

do 31.

Maturitní zkouška – jmenování místopředsedy a členů zkušebních maturitních komisí ředitelem školy (jarní období)

 

31.

Termín pro sběr dat ze školních matrik

 

1. - 31.

Závěrečná zkouška – zpřístupnění jednotných zadání

duben

od 1.

Maturitní zkouška, profilová část – písemné a praktické zkoušky (jarní zkušební období)

 

22. - 30.

Přijímací řízení SŠ – konání přijímacích zkoušek do 1. ročníku

 

30.

Přijímací řízení SŠ – vydání seznamu přijatých uchazečů v případě, že se přijímací zkoušky nekonají

květen

1.

Mládež v akci – uzávěrka pro podání projektů

 

2.5. - 10. 6.

Maturitní zkouška – jarní zkušební období

 

2. - 15.

Maturitní zkouška, společná část – didaktické testy a písemné práce

 

do 15.

Maturitní zkouška – zpřístupnění výsledků didaktických testů ředitelům škol, CZVV

 

16. - 10. 6.

Maturitní zkouška – profilová část, ústní zkoušky a obhajoby maturitních prací

 

16. - 10. 6.

Maturitní zkouška, společná část – ústní zkoušky

 

16.

Termín státní jazykové zkoušky (základní)

 

23.

Termín státní jazykové zkoušky (všeobecná)

 

od 20.

Závěrečná zkouška – stanovení termínu pro konání závěrečné zkoušky v oborech vzdělání, kde trvá 2-4 týdny

červen

od 2.

VOŠ – 1. kolo přijímacího řízení

 

do 13.

Maturitní zkouška – zpřístupnění protokolu o výsledcích společné části, CZVV

 

do 25.

Maturitní zkouška – odevzdání přihlášky k MZ, opravné zkoušce nebo náhradní zkoušce (podzimní období)

 

do 30.

Maturitní zkouška – jmenování místopředsedy a členů zkušebních maturitních komisí ředitelem školy (pro podzimní období)

 

do 30.

Maturitní zkouška – jmenování maturitního komisaře, CZVV (pro podzimní zkušební období)

 

1. - 30.

Závěrečná zkouška – konání závěrečných zkoušek

 

1. - 30.

Absolutorium v konzervatoři – konání absolutorií

červenec

 1. - 31.

Absolutorium v konzervatoři – v případě, že je ve stejném ročníku konána maturitní zkouška i absolutorium 

srpen

do 15.

Maturitní zkouška – MŠMT určí jednotné zkušební schéma pro konání didaktických testů a písemných prací (podzimní období)

září

1. - 19.

Maturitní zkouška – podzimní zkušební období

 

1. - 10.

Maturitní zkouška, společná část – didaktické testy a písemné práce

 

11. - 19.

Maturitní zkouška, společná část – ústní zkoušky

 

do 10.

Maturitní zkouška – zpřístupnění výsledků didaktických testů ředitelům škol, CZVV

 

do 30.

VOŠ – poslední kolo přijímacího řízení

 

do 30.

VOŠ – zápis uchazečů o studium