2005/10 Sb. Vyhláška o vyšším odborném vzdělávání |
10/2005 ve znění … 423/2020 účinnost 23. X. 2020
Vyhláška o vyšším odborném vzdělávání
ČÁST PRVNÍ
VYŠŠÍ ODBORNÉ VZDĚLÁVÁNÍ
§ 1
zrušen vyhláškou č. 470/2006 Sb.
§ 2
Přijímání do prvního ročníku vzdělávání
kritéria přijímacího řízení,
b)
pořadí uchazečů podle výsledku hodnocení přijímacího řízení,
c)
přehled přijatých a nepřijatých uchazečů.
(8) Počet volných míst pro potřebu odvolacího řízení ve školách zřizovaných státem, krajem, obcí nebo svazkem obcí určí ředitel školy.
(9) Ředitel školy zřizované státem, krajem, obcí nebo svazkem obcí postoupí krajskému úřadu spolu s odvoláním i kritéria přijímacího řízení, podle kterých postupoval při přijímacím řízení.
Organizace vzdělávání
§ 3
Organizace vyučování
§ 4
Nejnižší a nejvyšší počet studentů ve studijní skupině
a dělení a spojování studijních skupin
požadavky na bezpečnost a ochranu zdraví studentů,
b)
didaktickou a metodickou náročnost předmětu,
c)
specifika studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a nadaných studentů,
d)
charakter osvojovaných vědomostí a dovedností,
e)
požadavky na prostorové zabezpečení výuky2),
f)
požadavky na materiální zabezpečení výuky,
g)
efektivitu vzdělávacího procesu z hlediska stanovených cílů vzdělávání i z hlediska ekonomického.
Hodnocení výsledků vzdělávání studentů
§ 5
Formy hodnocení
anotaci vyučovaného předmětu,
b)
požadavky kladené na studenty v průběhu období a u zkoušky, jakož i podmínky stanovené pro udělení zápočtu nebo klasifikovaného zápočtu,
c)
seznam literatury ke studiu.
(2) Hodnocení se provádí formou:
a)
průběžného hodnocení,
b)
zápočtu,
c)
klasifikovaného zápočtu,
d)
zkoušky.
(3) Průběžné hodnocení studenta se může uskutečňovat v seminářích, ve cvičeních, v praktickém vyučování, v odborné praxi a při exkurzích. Vyučující provádí průběžné hodnocení zejména kontrolními otázkami, zadáváním písemných prací, testy, zadáváním samostatných úkolů, semestrálními pracemi. Výsledky průběžného hodnocení mohou být příslušným způsobem zohledněny při zkoušce, klasifikovaném zápočtu a zápočtu. Do výkazu o studiu se průběžné hodnocení nezapisuje.
(4) Zápočet se uděluje za splnění požadavků, které pro jeho získání určuje program předmětu. Zápočet uděluje vyučující předmětu, za který se zápočet uděluje. Ve výkazu o studiu se udělení zápočtu zapisuje slovem "započteno", k čemuž se připojí datum jeho udělení a podpis vyučujícího. Neudělení zápočtu se do výkazu o studiu nezapisuje.
(5) Při klasifikovaném zápočtu se navíc hodnotí a způsobem jako u zkoušky klasifikuje, jak student splnil požadavky zápočtu.
(6) Zkouškami se prověřují vědomosti studenta z předmětu a jeho schopnost uplatňovat poznatky získané studiem.
(7) Podle způsobu provedení může mít klasifikovaný zápočet a zkouška formu ústní, písemnou, praktickou nebo kombinovanou.
(8) Výsledky klasifikovaného zápočtu nebo zkoušky jsou hodnoceny známkami:
a)
1 - výborně,
b)
2 - velmi dobře,
c)
3 - dobře,
d)
4 - nevyhověl/a.
(9) V případě, že je nutné určit prospěchový průměr, započítávají se všechny známky ze všech konaných zkoušek a klasifikovaných zápočtů.
(10) Výsledek klasifikovaného zápočtu a zkoušky zapíše zkoušející slovy do výkazu o studiu a připojí datum a podpis.
(11) Zkoušející určí termíny pro udělování zápočtů, klasifikovaných zápočtů a konání zkoušek z jednotlivých předmětů v dostatečném počtu a časovém předstihu.
(12) Hodnocení výsledků vzdělávání studentů se může v souladu s akreditovaným vzdělávacím programem provádět také prostřednictvím kreditů.
§ 6
Komisionální přezkoušení
Absolutorium
§ 7
v případě vzdělávacího programu v délce studia 3 nebo 4 roky od 1. do 30. června,
b)
v případě vzdělávacího programu v délce studia 3,5 nebo 4,5 roku od 2. do 31. ledna.
(2) Termín opravné zkoušky stanovuje zkušební komise tak, aby bylo možné ji konat do šesti měsíců od konání řádného termínu absolutoria.
(3) Náhradní termín absolutoria stanovuje ředitel školy tak, aby bylo možné jej konat do čtyř měsíců od konání řádného termínu absolutoria.
(4) Řádné termíny, termíny pro opravné zkoušky a náhradní termíny musí být zveřejněny nejméně 1 měsíc předem na viditelném a přístupném místě ve škole a způsobem umožňujícím dálkový přístup.
§ 8
Organizace absolutoria
§ 9
Hodnocení absolutoria
1 - výborně,
b)
2 - velmi dobře,
c)
3 - dobře,
d)
4 - nevyhověl/a.
(2) Do celkového hodnocení absolutoria se započítává klasifikace zkoušky z odborných předmětů, zkoušky z cizího jazyka a obhajoby absolventské práce.
(3) Celkové hodnocení studenta u absolutoria se vyjadřuje stupni:
a)
prospěl s vyznamenáním, jestliže student není hodnocen z žádné zkoušky nebo obhajoby absolventské práce známkou horší než 2 - velmi dobře a průměrný prospěch studenta při absolutoriu není horší než 1,50,
b)
prospěl, jestliže student není hodnocen z žádné zkoušky nebo obhajoby absolventské práce známkou horší než 3 - dobře,
c)
neprospěl, jestliže student má v hodnocení z některé zkoušky nebo obhajoby absolventské práce známku prospěchu 4 - nevyhověl.
(4) Celkové hodnocení absolutoria včetně hodnocení jeho jednotlivých zkoušek oznámí studentovi předseda zkušební komise v den, ve kterém konal student absolutorium.
ČÁST DRUHÁ
ŽÁDOST O AKREDITACI VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU
§ 10
Obsah písemné žádosti o akreditaci vzdělávacího programu
identifikační údaje,
b)
návrh vzdělávacího programu,
c)
doklady o odborném zabezpečení výuky vzdělávacího programu.
§ 11
Identifikační údaje
název, sídlo a právní forma právnické osoby, která vykonává, nebo bude vykonávat činnost vyšší odborné školy,
b)
zřizovatel školy v případě školské právnické osoby nebo příspěvkové organizace,
c)
kód a název oboru vzdělání,
d)
název vzdělávacího programu,
e)
zaměření vzdělávacího programu, pokud se na zaměření dělí,
f)
podmínky zdravotní způsobilosti uchazeče ke vzdělávání,
g)
délka vzdělávacího programu (počet ročníků a období),
h)
formy vzdělávání,
i)
vyučovací jazyk.
§ 12
Návrh vzdělávacího programu
profil absolventa, který vymezuje výstupní znalosti, schopnosti a dovednosti absolventa,
b)
možnosti uplatnění absolventa, které obsahují výčet profesních činností, případně profesí, pro jejichž výkon je absolvent připravován,
c)
charakteristiku vzdělávacího programu, která se skládá z:
1.
pojetí a cílů vzdělávacího programu,
2.
charakteristiky vzdělávacího programu včetně podmínek bezpečnosti práce a ochrany zdraví,
3.
organizace výuky,
4.
případných dalších podmínek pro přijímání studentů, např. podmínek pro vzdělávání studentů se speciálními vzdělávacími potřebami, konání talentových zkoušek apod.,
d)
u každé formy vzdělávání přesné vymezení rozsahu a formy teoretické přípravy, konzultačních hodin, samostudia, případně dalších způsobů práce se studenty,
e)
obsah vzdělávání ve vzdělávacím programu uspořádaný do předmětů nebo jiných ucelených částí učiva, například modulů (dále jen "předmět") a jejich rozdělení na povinné, povinně volitelné a volitelné,
f)
učební plán s časovými dotacemi předmětů pro každou z uvedených forem vzdělávání, součástí učebního plánu jsou i poznámky k učebnímu plánu a přehled využití týdnů v jednotlivých obdobích s vyznačením činností podle § 3 odst. 1,
g)
obsah předmětů včetně odborné praxe, návrh fyzických nebo právnických osob, na jejichž pracovištích se odborná praxe bude konat,
h)
formy hodnocení předmětů v jednotlivých obdobích, označení předmětů, které budou součástí absolutoria,
i)
seznam studijní literatury a dalších studijních pomůcek pro studenty včetně možnosti využití moderních informačních technologií.
§ 13
Doklady o odborném zabezpečení výuky vzdělávacího programu
soupis specializovaných učeben, laboratoří, ateliérů a dalších výukových prostor odborných předmětů, popis jejich technické úrovně a údaje o jejich počtu a kapacitě,
b)
údaje o knihovně, její dostupnosti, technické vybavenosti a kapacitě, o stávajícím vybavení a doplňování studijní literatury pro uskutečňování vzdělávacího programu, přehled o stávajícím vybavení výpočetní technikou a o možnostech jejího využití k uskutečňování vzdělávacího programu, údaje o možnostech využívání lokální počítačové sítě,
c)
záměr rozvoje a odůvodnění vzdělávacího programu, podmínky pro hodnocení a zabezpečení kvality vzdělávacího programu,
d)
údaje o rozvoji spolupráce s odbornou praxí, vyššími odbornými a vysokými školami a dalšími právnickými osobami včetně zahraničních, charakteristiku této spolupráce a její rozsah,
e)
zdůvodnění společenské potřeby vzdělávacího programu včetně případného vyjádření profesních sdružení a právnických osob.
ČÁST TŘETÍ
ÚPLATA ZA VZDĚLÁVÁNÍ
§ 14
Výše úplaty
Vzdělávací programy ve skupinách oborů vzdělání |
Výše školného |
82 - Umění a užité umění |
5 000,- Kč |
41 - Zemědělství a lesnictví
|
4 000,- Kč |
72 - Publicistika, knihovnictví a informatika
|
2 500,- Kč |
ostatní |
3 000,- Kč |
§ 15
Splatnost školného
nejpozději do 15. října za zimní období a nejpozději do 15. února za letní období příslušného školního roku,
b)
přijatý uchazeč o studium musí uhradit první splátku nejpozději do 15 dnů po obdržení rozhodnutí o přijetí.
(2) Při přijetí ke vzdělávání v průběhu školního roku uhradí student poměrnou částku za příslušné období nejpozději do 15 dnů ode dne, kdy rozhodnutí o přijetí nabylo právní moci.
(3) Při přerušení studia nebo ukončení vzdělávání v průběhu zimního nebo letního období se školné nevrací.
ČÁST ČTVRTÁ
PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
§ 16
Přechodné ustanovení
§ 17
Zrušovací ustanovení
§ 18
Účinnost
§ 96 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).
2)
Vyhláška č. 108/2001 Sb., kterou se stanoví hygienické požadavky na prostory a provoz škol, předškolních zařízení a některých školských zařízení.