2005/458 Sb. Vyhláška, kterou se upravují podrobnosti o organizaci výchovně vzdělávací péče ve střediscích výchovné péče |
458/2005
Vyhláška, kterou se upravují podrobnosti o organizaci výchovně vzdělávací péče ve střediscích výchovné péče
§ 1
Úvodní ustanovení
§ 2
Obsah péče ve středisku
diagnostické,
b)
preventivně výchovné a
c)
poradenské.
(2) Služby diagnostické jsou:
a)
psychologická diagnostika osobnosti,
b)
speciálně pedagogická a pedagogicko-psychologická diagnostika poruch chování a sociálního vývoje,
c)
sociální diagnostika podmíněnosti příčin poruch chování a sociálního vývoje.
(3) Služby preventivně výchovné jsou:
a)
výchovně vzdělávací činnost zaměřená na předcházení poruchám chování nebo jejich nápravu a sociálně rehabilitační činnost,
b)
vypracování individuálního výchovného plánu podle § 3 odst. 4 a podpora klienta při naplňování tohoto plánu,
c)
jednorázové, krátkodobé a dlouhodobé vedení klientů formou individuální, skupinové a rodinné terapeutické činnosti,
d)
vypracování a uskutečňování speciálně pedagogických a terapeutických programů cílených na potřeby jednotlivých klientů a pro skupiny klientů,
e)
zpracování a realizace cíleného speciálně pedagogického programu pro třídní kolektivy při předcházení a při řešení sociálně patologických jevů na podnět školy nebo školského zařízení3).
(4) Služby poradenské jsou:
a)
poradenská intervence včetně telefonické intervence a psychologická podpora poskytovaná klientovi, jenž je v obtížné životní situaci, kterou není schopen sám vyřešit,
b)
poradenská činnost zaměřená na předcházení vzniku sociálně patologických jevů, na řešení problémů vzniklých v důsledku poruch chování klienta a nežádoucích vlivů a odborná činnost zaměřená na podporu při začleňování klienta do společnosti,
c)
poskytování informací zaměřených na vhodnou volbu a zvládnutí profesní přípravy a podpora klienta při snaze získat kvalifikaci potřebnou k lepšímu uplatnění na trhu práce.
§ 3
Organizace péče ve středisku
§ 4
Členění střediska
§ 5
Oddělení ambulantní
poskytuje klientům výchovně vzdělávací péči v pracovních dnech nejméně v rozsahu 8 hodin denně; provozní doba je stanovena podle místních podmínek ve vnitřním řádu střediska,
b)
poskytuje poradenskou podporu klientům, kteří se ocitli v tíživých životních situacích, a vytváří podmínky pro předcházení vzniku sociálně patologických jevů,
c)
doporučuje na základě výsledků provedených vyšetření a průběhu dosavadní péče vhodnou formu další péče a zařazení klienta do oddělení celodenního nebo internátního, případně do jiné odborné péče,
d)
podle potřeby realizuje pobytové výchovné a terapeutické programy v délce do 7 dnů; účast v pobytových programech je podmíněna u nezletilého klienta písemným souhlasem zákonného zástupce,
e)
poskytuje následnou výchovně vzdělávací péči klientům po ukončení jejich pobytu v oddělení internátním nebo celodenním, a to zpravidla po dobu 1 roku.
§ 6
Předpoklady pro poskytování péče v oddělení ambulantním
§ 7
Oddělení celodenní a oddělení internátní
§ 8
Předpoklady pro poskytování péče oddělením celodenním
a internátním
řádné prostorové podmínky, jimiž jsou jedna samostatná místnost pro každou výchovnou skupinu, nejméně jedna učebna12), místnost pro individuální diagnostické, terapeutické a poradenské činnosti, čajová kuchyňka, sociální zařízení,
b)
materiální podmínky, jimiž jsou audiovizuální a výpočetní technika, základní vybavení pro hudební a výtvarné terapeutické činnosti, vybavení čajové kuchyňky.
(2) Pro poskytování odpovídající péče formou internátních služeb jsou zajišťovány:
a)
řádné prostorové podmínky13), jimiž jsou obývací pokoj, ložnice klientů, samostatná místnost pro pedagogické pracovníky střediska, samostatná místnost pro výchovně vzdělávací činnost se skupinou klientů, čajová kuchyňka, sociální zařízení,
b)
vnitřní vybavení, kterým je nábytek pro uložení šatstva, prádla a obuvi klientů, knih, hraček, psací stoly a židle, sedací soupravy, jídelní stůl, základní vybavení pro jednoduchou kuchyňskou přípravu pokrmů v čajové kuchyňce,
c)
materiální podmínky, jimiž jsou audiovizuální a výpočetní technika, domácí elektrické přístroje, základní vybavení pro sport a turistiku, základní vybavení pro hudební a výtvarné terapeutické činnosti.
(3) Stravování klientů oddělení internátního, včetně nákupu potravin, může být zajišťováno za pomoci klientů.
(4) Výchovně vzdělávací péči ve výchovné skupině14) zajišťuje nejméně jeden vychovatel nebo speciální pedagog. Péče o bezpečnost klientů v oddělení internátním je v době od 20 hodin do 8 hodin zajišťována zpravidla asistentem pedagoga.
§ 9
Přijímání a propouštění klienta
v případě oddělení celodenního nebo internátního
jméno, příjmení, datum a místo narození klienta, místo trvalého pobytu, popřípadě bydliště, nebyl-li trvalý pobyt udělen,
b)
v případě nezletilých klientů rovněž jméno, příjmení a místo trvalého pobytu zákonných zástupců, popřípadě bydliště, nebyl-li trvalý pobyt udělen,
c)
postup v případech souvisejících s poskytováním zdravotní péče nebo předpokládanou hospitalizací ve zdravotnickém zařízení, a v případě možnosti i způsob rychlého kontaktu,
d)
datum přijetí a ukončení pobytu,
e)
podmínky ukončení nebo přerušení pobytu,
f)
potvrzení o seznámení se s vnitřním řádem střediska a souhlas s jeho dodržováním.
(4) Podmínkou přijetí klienta do střediska je předání řediteli:
a)
dokladu o úhradě za stravování a ubytování ve středisku15),
b)
lékařského posudku o zdravotní způsobilosti16) k umístění klienta do střediska ne starší 3 dnů,
c)
písemného vyjádření zákonného zástupce nezletilého klienta, v případě zletilého klienta jeho písemné vyjádření, o aktuálním zdravotním stavu17),
d)
kopie posledního školního vysvědčení nebo výpisu ze školní matriky, případně kopie individuálního vzdělávacího plánu, pokud byl školou, kterou žák navštěvuje, vypracován,
e)
v případě přijetí do oddělení internátního též očkovacího průkazu a průkazu pojištěnce zdravotní pojišťovny klienta.
(5) Ředitel projedná při přijetí se zletilým klientem, v případě nezletilého klienta s jeho zákonným zástupcem, postup v případech souvisejících s poskytováním zdravotní péče nebo předpokládanou hospitalizací ve zdravotnickém zařízení. Jedná-li se o neodkladnou hospitalizaci, ředitel bezodkladně písemně informuje zákonného zástupce nezletilého klienta.
(6) Při vstupním rozhovoru s klientem ověřuje ředitel údaje o důvodech umístění klienta do péče střediska a před podpisem smlouvy poučí klienta, v případě nezletilého klienta též jeho zákonného zástupce, o podmínkách pobytu ve středisku, o vnitřním řádu střediska a organizačním zajištění vzdělávání.
(7) Pohovory s klientem nebo se zákonným zástupcem nezletilého klienta, které ověřují skutečnosti podle odstavců 3, 5 a 6, jsou vedeny v prostorách, které umožňují důvěrné jednání a ochranu osobních údajů. O pohovorech je proveden záznam, který je součástí dokumentace o klientovi.
(8) Začlenění klienta do výchovné skupiny provádí pedagogický pracovník, který ho informuje o organizaci života ve výchovné skupině.
(9) Ředitel prokazatelně předává při ukončení pobytu zletilému klientovi nebo zákonnému zástupci nezletilého klienta závěrečnou zprávu, osobní věci klienta, očkovací průkaz a průkaz pojištěnce zdravotní pojišťovny, případně další dokumentaci, kterou středisko obdrželo při přijetí klienta do péče. Kopie závěrečné zprávy je součástí dokumentace o klientovi.
(10) Při ukládání a vyřazování dokumentace ve středisku se postupuje podle zvláštního právního předpisu18).
§ 10
Náležitosti závěrečné zprávy
v případě klienta oddělení ambulantního informace o charakteristických rysech povahy včetně chování, hodnocení úrovně rozvoje volních vlastností, schopnosti sebehodnocení, informace o vztazích klienta s rodinou a blízkými osobami, posouzení vztahů klienta k autoritám, informace o zájmech, o znalostech a dovednostech klienta, případně též údaje o změnách v chování a prospěchu ve škole v průběhu péče ve středisku a informace o představě klienta o jeho dalším vzdělávání a profesním zaměření, údaje o tom, co se osvědčilo při odstraňování poruch chování u klienta, doporučení týkající se využívání volného času, v případě nezletilého klienta výchovná doporučení pro zákonné zástupce,
b)
v případě klienta oddělení celodenního nebo internátního údaje uvedené pod písmenem a) a dále též hodnocení schopnosti adaptace klienta na změnu prostředí, informace o schopnostech navazování sociálních vztahů a postavení klienta ve výchovné skupině, hodnocení úrovně společenských a pracovních návyků včetně schopnosti týmové spolupráce, údaje o chování v zátěžových situacích a doporučení týkající se vyhovujících způsobů řešení mezilidských konfliktů a překonávání stresu.
§ 11
Vzorový vnitřní řád střediska
§ 12
Přechodné ustanovení
§ 13
Účinnost
Ministryně:
JUDr. Buzková v. r.
§ 2 odst. 1 písm. b) a h) zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).
2)
§ 16 odst. 2 zákona č. 109/2002 Sb., ve znění zákona č. 383/2005 Sb.
3)
§ 29 odst. 1 školského zákona.
4)
Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
5)
§ 8, § 10 odst. 4 a § 53 odst. 1 písm. c) zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů.
6)
§ 3, § 16 odst. 2, § 18 a 19 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů.
7)
§ 16 odst. 2 zákona č. 109/2002 Sb., ve znění zákona č. 383/2005 Sb.
8)
§ 148 odst. 3 písm. b) školského zákona.
9)
§ 16 odst. 5 zákona č. 109/2002 Sb., ve znění zákona č. 383/2005 Sb.
10)
§ 16 odst. 2 písm. c) zákona č. 109/2002 Sb., ve znění zákona č. 383/2005 Sb.
11)
§ 18 školského zákona.
§ 6 vyhlášky č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných.
12)
§ 11 vyhlášky č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých.
13)
§ 3 a násl. vyhlášky č. 410/2005 Sb.
14)
§ 16 odst. 5 zákona č. 109/2002 Sb., ve znění zákona č. 383/2005 Sb.
15)
§ 16 odst. 3 zákona č. 109/2002 Sb., ve znění zákona č. 383/2005 Sb.
16)
Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
17)
§ 38 odst. 1 zákona č. 109/2002 Sb., ve znění zákona č. 383/2005 Sb.
18)
§ 68 zákona č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů.
§ 8 a 9 vyhlášky č. 646/2004 Sb., o podrobnostech výkonu spisové služby.
Příloha k vyhlášce č. 458/2005 Sb.
(odkaz na přílohu ve formátu PDF)